Mediální konstrukce ženství podle ženských lifestylových časopisů v letech 2006 a 2016
The media construction of feminity according to women's lifestyle magazines in years 2006 and 2016
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86731Collections
- Kvalifikační práce [12482]
Author
Advisor
Referee
Reifová, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
27. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Ženství, gender, lifestylové časopisy, kvalitativní analýza, kvantitativní analýza, Cosmopolitan, Joy, Žena a život
Keywords (English)
Feminity, gender, lifestyle magazines, qualitative analysis, quantitative analysis, Cosmopolitan, Joy, Žena a život
Diplomová práce Mediální konstrukce ženství podle ženských lifestylových časopisů v letech 2006 a 2016 se zabývá hodnotami, jaké ženské lifestylové časopisy svým čtenářkám prezentují. Takové hodnoty se týkají témat jako vztahy, sexualita, vzhled, postava, zdraví nebo úspěch v kariéře. Práce bude zkoumat, v jakých rolích žena v rámci těchto hodnot a témat v časopisech vystupuje. Cílem práce je tedy přinést obraz dokonalé ženy tak, jak ji zobrazují ženské lifestylové magazíny. Teoretická část je rozdělena do pěti kapitol. První se zaobírá historickým vývojem časopiseckého trhu v České republice od roku 1989. Ve druhé kapitole se píše o vývoji trendů v mediálních obsazích za posledních deset let. Třetí část se zabývá vlastnictvím médií a lifestylových časopisů. Další část přináší pohled na obsahovou stránku ženských lifestylových časopisů. Poslední kapitola se zaměřuje na roli žen a ženských lifestylových časopisů v současné společnosti. Pojednává například o pojmu "double burden" neboli "dvojí břemeno". Analytická část kombinuje kvalitativní a kvantitativní obsahovou analýzu a má za úkol zjistit, jak se proměňuje pojem ženství v ženských lifestylových časopisech a ženské hodnoty (vztahy, sexualita, vzhled, zdraví a kariéra) mezi lety 2006 a 2016. Zvolené srovnávané roky zohledňují krizi v roce 2008, která...
The master thesis The media construction of feminity according to women's lifestyle magazines in years 2006 and 2016 is concerned with values, that women's lifestyle magazines present to women. These values concern with topics such relationships, sexuality, face, health and succees in career. The thesis will examine, in which roles women appear in these magazines. The aim of the thesis is to present a picture of an ideal woman, as the women's lifestyle magazines construct it. The theoretical part is devided into five chapters. The first chapter is focused on historical development of magazine publishing in Czech Republic since 1989. The second chapter describes development of trends in the media content in the last decade. The third part deals with the media and lifestyle magazines ownership. The fourth part introduces a general content of women's lifestyle magazines. The last chapter is focused on the role of women and women's lifestyle magazines in the current society. It discusses e. g. the term "double burden". The analytical part combines qualitative and quantitative content research and its main objective is to describe, how the term feminity and the women values (relationships, sexuality, face, health and career) change in women's lifestyle magazines between years 2006 and 2016. The chosen...