Analýza recepce knižní trilogie Fifty Shades a filmové adaptace jejího prvního dílu
Reception analysis of the Fifty Shades trilogy and a film adaptation of its first part
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86720Identifiers
Study Information System: 167425
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Reifová, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
27. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Fifty Shades, Padesát odstínů, červená knihovna, analýza recepce, publikum, gender, sexualita, erotika, porno, BDSMKeywords (English)
Fifty Shades, romance, reception analysis, audience, gender, sexuality, erotica, porn, BDSMCílem této práce bylo analyzovat recepci knižní trilogie Fifty Shades a filmového zpracování jejího prvního dílu ze strany ženského publika - žen, které měly na knihy a/či film jak pozitivní, tak negativní názor. Práce usilovala o vytvoření obrazu o základních způsobech recepce tohoto fenoménu a jejich vztažení k mediálnímu a veřejnému diskurzu o trilogii. Zvolené výzkumné otázky se zaměřovaly zejména na motivace žen k přečtení knih a/či zhlédnutí filmu, jejich přístup k trilogii, význam samotné četby a/či sledování a hodnocení trilogie. Součástí práce bylo také srovnání obou skupin čtenářek/divaček z hlediska všech zmíněných otázek a propojení těchto otázek s mediálním a veřejným diskurzem o Fifty Shades. V rámci realizovaného kvalitativního výzkumu bylo provedeno celkem 13 individuálních polostrukturovaných rozhovorů se čtenářkami a divačkami Fifty Shades. Získaná data byla analyzována prostřednictvím metody zakotvené teorie (zejména použitím otevřeného a axiálního kódování). Výsledkem provedené analýzy je popis dvou odlišných způsobů recepce a intepretace Fifty Shades, které mimo jiné vypovídají o přetrvávající existenci ambivalencí obsažených v romantických fikcích pro ženy. Analýza dat rovněž odhalila specifický vliv mediálního a veřejného diskurzu o trilogii na celkový přístup žen k Fifty...
The aim of this thesis was to analyse the reception of the Fifty Shades book trilogy and a film adaptation of its first part from the perspective of a female audience - both women who like the books and/or the film and women who do not like them. The thesis sought to describe the fundamental ways of the reception of the Fifty Shades phenomenon and to connect them to media and public discourse about the trilogy. The research questions were particularly focused on women's motivations to reading the books and/or watching the film, their approach to and evaluation of the trilogy. A part of the thesis was also a comparison of the two groups of female readers and viewers regarding the questions mentioned above and a connection of those questions with media and public discourse about Fifty Shades. During the conducted research 13 individual semistructured interviews with female readers and viewers of Fifty Shades have been done. The gained data were analysed by using the grounded theory method (particularly in vivo coding and axial coding). The outcome of the analysis is a description of two different ways of reception and interpretation of Fifty Shades which show persisting ambiguity of romantic fictions for women. The analysis also revealed an impact of media and public discourse about the trilogy on...