Zobrazit minimální záznam

Aby M. Warburg and the term of pathos formula in context of his thought
dc.contributor.advisorStejskal, Jakub
dc.creatorSkopalová, Eva
dc.date.accessioned2017-07-11T13:24:48Z
dc.date.available2017-07-11T13:24:48Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/86169
dc.description.abstract(česky) Ve své práci jsem se zabývala termínem "formule patosu" a jeho vývojem v uvažování Abyho Warburga. Warburgovy úvahy jsou komplexní, nespecializuje se na specifickou dobu, naopak - Warburg je historikem dějin jako celku. Uvažoval o Nachleben, přežívání obrazových schémat, gest a námětů děl. Formule patosu oscilují mezi dvěma póly: apollinským a dionýským. Apollinský představuje vznešenou antiku, dionýský její extatickou, pudovou, iracionální pól. Warburg také rozvíjí myšlenku migrace obrazů, kdy obrazová schémata migrují z místa na místo. Rozvinul tak georaficko-časovou dynamiku formulí patosu, tento impulz pak dal vzniknout jeho opus magnum čili Atlasu Mnémosyné. Důležitým aspektem jeho myšlenek je inspirace úvahami Ernsta Cassirera. Ten ve svých úvahách představuje svébytnou formu neokantismu. Uvažuje o vztahu člověka ke světu a jeho vyjádření prostřednictvím symbolu. Napětí mezi mýtem a rozumem je jedním z hlavních aspektů formulí patosu. Atlas Mnémosyné je Warburgovo vrcholné dílo, jedná se o 79 tabulí nesoucích formule patosu. Pomocí obrazů zde vyjádřil napětí dějin, pomocí gest, obrazových schémat se v Atlase vyjeví potlačená nebo nevědomá paměť, kterou si kultura stále nese s sebou. Formule patosu jsou tak vysoce emotivní, expresivní, gestické formy, které je možné sledovat napříč...cs_CZ
dc.description.abstract(in English): These presented papers focus on "pathos formula" and its evolution in Aby Warburg's thought. Warburg's considerations are complex; he does not focus on a precise time period, but history as a whole, using "Nachleben", a survival of picture schemes, gestures and concepts. Pathos formula oscillates between two polarities: apollonian and dionysian. The Apollonian side stands for sublime Antique while Dionysian stands for ecstatic, instinctive, irrational. It also includes a form of neokantism, inspired by Ernst Cassierer's philosophy. These two polarities have been transformed into his opus magnum, Atlas Mnemosyne. He develops the idea of relationships between human and world as such through the symbol. One of the central aspects of pathos formula is the tension between myth and rationality. The tension of history is represented by images. Atlas Mnémosyné is Warburg's greatest work, made up of 79 plates using the pathos formula. Through images he articulated the tension of history, by gesture and concepts he revealed a suppressed or unconscious memory, which the culture carries with. The pathos formula is highly emotive, expressive, gesture forms, which we can observe through time, Nachleben, and space by migration. Memory is preserved and defines our quotidian.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectAby M. Warburg|formule patosu|symbol|nachleben|Georges Didi-Huberman|Atlas Mnémosyné|přežívání|migracecs_CZ
dc.subjectAby M. Warburg|pathos formula|symbol|nachleben|survival|Georges Didi-Huberman|Mnemosyne Atlas|migrationen_US
dc.titleAby M. Warburg a pojem formule patosu v kontextu jeho myšlenícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-06-20
dc.description.departmentDepartment of Aesteticsen_US
dc.description.departmentKatedra estetikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId149399
dc.title.translatedAby M. Warburg and the term of pathos formula in context of his thoughten_US
dc.contributor.refereeVáša, Ondřej
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEstetikacs_CZ
thesis.degree.disciplineAestheticsen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra estetikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Aesteticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEstetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enAestheticsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csNeprospělcs_CZ
thesis.grade.enFailen_US
uk.abstract.cs(česky) Ve své práci jsem se zabývala termínem "formule patosu" a jeho vývojem v uvažování Abyho Warburga. Warburgovy úvahy jsou komplexní, nespecializuje se na specifickou dobu, naopak - Warburg je historikem dějin jako celku. Uvažoval o Nachleben, přežívání obrazových schémat, gest a námětů děl. Formule patosu oscilují mezi dvěma póly: apollinským a dionýským. Apollinský představuje vznešenou antiku, dionýský její extatickou, pudovou, iracionální pól. Warburg také rozvíjí myšlenku migrace obrazů, kdy obrazová schémata migrují z místa na místo. Rozvinul tak georaficko-časovou dynamiku formulí patosu, tento impulz pak dal vzniknout jeho opus magnum čili Atlasu Mnémosyné. Důležitým aspektem jeho myšlenek je inspirace úvahami Ernsta Cassirera. Ten ve svých úvahách představuje svébytnou formu neokantismu. Uvažuje o vztahu člověka ke světu a jeho vyjádření prostřednictvím symbolu. Napětí mezi mýtem a rozumem je jedním z hlavních aspektů formulí patosu. Atlas Mnémosyné je Warburgovo vrcholné dílo, jedná se o 79 tabulí nesoucích formule patosu. Pomocí obrazů zde vyjádřil napětí dějin, pomocí gest, obrazových schémat se v Atlase vyjeví potlačená nebo nevědomá paměť, kterou si kultura stále nese s sebou. Formule patosu jsou tak vysoce emotivní, expresivní, gestické formy, které je možné sledovat napříč...cs_CZ
uk.abstract.en(in English): These presented papers focus on "pathos formula" and its evolution in Aby Warburg's thought. Warburg's considerations are complex; he does not focus on a precise time period, but history as a whole, using "Nachleben", a survival of picture schemes, gestures and concepts. Pathos formula oscillates between two polarities: apollonian and dionysian. The Apollonian side stands for sublime Antique while Dionysian stands for ecstatic, instinctive, irrational. It also includes a form of neokantism, inspired by Ernst Cassierer's philosophy. These two polarities have been transformed into his opus magnum, Atlas Mnemosyne. He develops the idea of relationships between human and world as such through the symbol. One of the central aspects of pathos formula is the tension between myth and rationality. The tension of history is represented by images. Atlas Mnémosyné is Warburg's greatest work, made up of 79 plates using the pathos formula. Through images he articulated the tension of history, by gesture and concepts he revealed a suppressed or unconscious memory, which the culture carries with. The pathos formula is highly emotive, expressive, gesture forms, which we can observe through time, Nachleben, and space by migration. Memory is preserved and defines our quotidian.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetikycs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV