Aby M. Warburg a pojem formule patosu v kontextu jeho myšlení
Aby M. Warburg and the term of pathos formula in context of his thought
bakalářská práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86169Identifikátory
SIS: 149399
Kolekce
- Kvalifikační práce [23776]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Váša, Ondřej
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
20. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl
Klíčová slova (česky)
Aby M. Warburg|formule patosu|symbol|nachleben|Georges Didi-Huberman|Atlas Mnémosyné|přežívání|migraceKlíčová slova (anglicky)
Aby M. Warburg|pathos formula|symbol|nachleben|survival|Georges Didi-Huberman|Mnemosyne Atlas|migration(česky) Ve své práci jsem se zabývala termínem "formule patosu" a jeho vývojem v uvažování Abyho Warburga. Warburgovy úvahy jsou komplexní, nespecializuje se na specifickou dobu, naopak - Warburg je historikem dějin jako celku. Uvažoval o Nachleben, přežívání obrazových schémat, gest a námětů děl. Formule patosu oscilují mezi dvěma póly: apollinským a dionýským. Apollinský představuje vznešenou antiku, dionýský její extatickou, pudovou, iracionální pól. Warburg také rozvíjí myšlenku migrace obrazů, kdy obrazová schémata migrují z místa na místo. Rozvinul tak georaficko-časovou dynamiku formulí patosu, tento impulz pak dal vzniknout jeho opus magnum čili Atlasu Mnémosyné. Důležitým aspektem jeho myšlenek je inspirace úvahami Ernsta Cassirera. Ten ve svých úvahách představuje svébytnou formu neokantismu. Uvažuje o vztahu člověka ke světu a jeho vyjádření prostřednictvím symbolu. Napětí mezi mýtem a rozumem je jedním z hlavních aspektů formulí patosu. Atlas Mnémosyné je Warburgovo vrcholné dílo, jedná se o 79 tabulí nesoucích formule patosu. Pomocí obrazů zde vyjádřil napětí dějin, pomocí gest, obrazových schémat se v Atlase vyjeví potlačená nebo nevědomá paměť, kterou si kultura stále nese s sebou. Formule patosu jsou tak vysoce emotivní, expresivní, gestické formy, které je možné sledovat napříč...
(in English): These presented papers focus on "pathos formula" and its evolution in Aby Warburg's thought. Warburg's considerations are complex; he does not focus on a precise time period, but history as a whole, using "Nachleben", a survival of picture schemes, gestures and concepts. Pathos formula oscillates between two polarities: apollonian and dionysian. The Apollonian side stands for sublime Antique while Dionysian stands for ecstatic, instinctive, irrational. It also includes a form of neokantism, inspired by Ernst Cassierer's philosophy. These two polarities have been transformed into his opus magnum, Atlas Mnemosyne. He develops the idea of relationships between human and world as such through the symbol. One of the central aspects of pathos formula is the tension between myth and rationality. The tension of history is represented by images. Atlas Mnémosyné is Warburg's greatest work, made up of 79 plates using the pathos formula. Through images he articulated the tension of history, by gesture and concepts he revealed a suppressed or unconscious memory, which the culture carries with. The pathos formula is highly emotive, expressive, gesture forms, which we can observe through time, Nachleben, and space by migration. Memory is preserved and defines our quotidian.