Efektivita exportního financování ve světě
Efficiency of export financing in the world
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85876Identifikátory
SIS: 163298
Kolekce
- Kvalifikační práce [18079]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Palanský, Miroslav
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ekonomie a finance
Katedra / ústav / klinika
Institut ekonomických studií
Datum obhajoby
13. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
exportní úvěrové agentury, financování exportu, efektivita státní podpory exportu, gravitační modelKlíčová slova (anglicky)
export credit agencies, export financing, efficiency of national export promotion, gravity modelA bstrakt Tato práce se věnuje efektivitě podpory exportu v České republice a ve světě. Jsou zkoumána tři základní institucionální uspořádání exportních agentur. Každé institucionální uspořádání je zastoupeno jednou zemí, konkrétně Českou republikou (banka a pojišťovna), Spojeným královstvím Veské Británie a Severního Irska (pouze pojišťovna) a Spojenými státy ame rickými (eximbanka). Výzkum je prováděn na datech z let 2005-2015. K analýze je použit gravitační model mezinárodního obchodu. Empirickou analýzou bylo zjištěno, že v oblasti exportní podpory je nejefektivnější duální model podpory exportu uplatňovaný v České republice. Dále bylo zjištěno, že HDP má pozitivní vliv na export. Vzdálenost, s výjimkou jednoho odhadu, ovlivňuje export negativně. Obojí bylo v gravitačním modelu očekáváno. 1
This thesis deals with efficiency of export financing in the Czech Republic and in the world. Three basic institutional forms of export credit agencies are analyzed in the thesis. Each of the countries represents one particular institutional form, specifically the Czech Republic (bank and insurance company), the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland (only insurance company) and the United States of America (eximbank). The research is done in the data over the years 2005-2015. We use the gravity model of international trade in the study. It was found by employing empirical analysis that the most effective export credit agency is the dual system of export promotion in the Czech Republic. In addition, a positive effect of GDP on export was detected. Moreover, distance has a negative influence on export except for one estimate. Both of these findings were expected to be identified within the gravity model. 1