Porovnání řečových dovedností dítěte předškolního věku s očekávanými kompetencemi
Compared language skills of preschool age with the expected competencies
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85023Identifiers
Study Information System: 178067
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Chejnová, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
30. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Řečové dovednosti, děti předškolního věku, metody, aktivity, mateřská školaKeywords (English)
Language skills, preschool children, methods, activities, nursery schoolDiplomová práce se zabývá porovnáním řečových dovedností dítěte předškolního věku s očekávanými kompetencemi. Hlavním cílem je zjistit úroveň řečových dovedností dětí předškolního věku a porovnat ji s očekávanými kompetencemi. Dalším cílem je zjistit metody/aktivity, kterými pedagogové rozvíjejí řečové dovednosti dětí předškolního věku. V teoretické části jsou na základě odborné literatury popsány metody rozvíjení řečových dovedností, podpora komunikační a jazykové kompetence v MŠ a faktory, které řečové dovednosti ovlivňují. Na základě testování a ankety je zpracován návrh řešení pro zefektivnění práce pedagoga a zkvalitnění řečových dovedností dětí předškolního věku.
This dissertation deals with the language skills of the preschool children in comparison with the expected competences. The main aim of this dissertation is to discover the level of the preschool children language skills and to compare them with the expected competences. The additional aim is to ascertain the activities used by the pedagogues to evolve the language skills of the preschool children. The methods of the language skills development, the support of the communication and language skills in the nursery school and the factors influencing language skills are described on the base of the professional literature in the theoretic parts of this dissertation. The proposal of the solution for the pedagogue's work efficiency improvement and preschool children language skills quality improvement is composed on the base of the testing and the survey.