Formativní hodnocení na 1. stupni ZŠ
Assesment for learning at a primary schoool
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84789Identifikátory
SIS: 176338
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Stará, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
24. 5. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Hodnocení, osobnostní pojetí žáka, třídní klima, hodnotící normy, sebehodnocení, vrstevnické hodnocení, kritéria, cíle učení, motivace, klíčové kompetenceKlíčová slova (anglicky)
Assessment, personal approach to a pupil, classroom climate, evaluation norms, self-assessment, peer-assessment, criteria, learning objectives, motivation, core competenciesDiplomová práce se zabývá stále více využívanou formou školního hodnocení, kterou je formativní hodnocení. Cílem je analýza formativního hodnocení jako komplexní hodnotící metody: jejím vývojem, psychologickými souvislostmi hodnocení, metodami a technikami, které jsou pro tuto metodu hodnocení těmi základními a také kompetencemi převážně začínajícího učitele k hodnocení, ve kterých se odráží jeho osobnost, profesionalita a principy, které v rámci hodnocení zastává. Praktická část je složena z kvalitativního výzkumu, který probíhal v České republice a v zahraničí. Výsledky z ČR poukazují na skutečnost, že dotazovaní učitelé používají dílčí techniky formativního hodnocení, ale zatím však nikoliv plně systémově. Výzkumná sonda ze zahraničí poukazuje na pracovní podmínky učitelů v jednotlivých zemích v rámci nastavení jednotlivých školských kurikul, která mají vliv na jejich používání formativního hodnocení. Druhou částí praktického šetření je metodická sbírka aktivit formativního hodnocení. KLÍČOVÁ SLOVA Hodnocení, osobnostní pojetí žáka, třídní klima, hodnotící normy, sebehodnocení, vrstevnické hodnocení, kritéria, cíle učení, motivace, klíčové kompetence.
The master thesis follows up on the topic of an increasingly used method called formative assessment. The goal is to analyze formative assessment as a complex method. It includes its development, psychological context of assessment, essential methods and techniques of this kind of assessment and a part about competences mainly of a teacher beginner to be a professional evaluator, whose methods reflect his personality and individual principles based on the best intentions. The first chapter of the practical part introduces qualitative research which took a place in Czech Republic and foreign countries. Results from Czech Republic refer to the fact, that Czech teachers use techniques of formative assessment, but not yet as a complex system. The results from foreign countries connect teachers' working conditions for using formative assessment based on the adjustment of schooling curriculums in the countries they teach in. The second chapter of the practical part is a methodological collection of formative assessment techniques. KEYWORDS Assessment, personal approach to a pupil, classroom climate, evaluation norms, self- assessment, peer-assessment, criteria, learning objectives, motivation, core competencies.