Skupinové učební činnosti u studentů učitelství
Student teachers group learning activities
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84351Identifiers
Study Information System: 161855
Collections
- Kvalifikační práce [21700]
Author
Advisor
Referee
Vincejová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Education
Department
Department of Education
Date of defense
8. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Výukové strategie, formy výuky, skupinové učební činnosti, skupinová výuka, vysokoškolská výuka, student učitelstvíKeywords (English)
Teaching strategies, forms of teaching, group learning activities, group instruction, university instruction, student teacherTématem diplomové práce jsou skupinové učební činnosti u studentů učitelství. Cílem práce je zjistit, jakou úlohu mají skupinové učební činnosti ve studiu učitelství. Obecným rámcem pro zkoumání je chápání skupinových učebních činností jako výukových strategií, které jsou využitelné ve vysokoškolské výuce a především v přípravě budoucích učitelů. Důraz je kladen na popis a analýzu forem výuky ve studiu učitelství ve vztahu k jejich využití pro skupinové učební činnosti. Těžiště teoretické části spočívá v popisu skupinové výuky na vysoké škole se zaměřením na jednotlivé koncepce vycházející ze skupinového učení a technologii skupinové výuky, která tvoří základ pro výzkum. Empirická část obsahuje případovou studii studia učitelství na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, jejíž součástí je pozorování pedagogicko-psychologických předmětů a rozhovory se studenty a učiteli.
The thesis is focused on student teachers learning group activities. The aim of this thesis is to find out the role of group learning activities in the context of the training of future teachers. General framework for reaseach is prehension of group learning activities as an instructional strategies which can be used at university courses and especially in the training of future teachers. Great emphasis is placed on description and analysis of forms of teaching used in the training of future teachers and its potential for using group learning activities. The attention is paid to group work at university and description of different conceptions using work in groups. There is also a brief description of technology of group work which is basis for research. The practical part contains a case study of conception of training for the future teachers at Faculty of Arts at Charles University in Prague. This case study includes lesson observation of specific courses and interview with student teachers and teachers of these courses.