Profesní vidění učitelů ve výtvarné výchově
Professional vision of Teachers in Art Education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83926Collections
- Kvalifikační práce [14374]
Author
Advisor
Referee
Uhl Skřivanová, Věra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
reflection, art education, didactics of art education, discourse, teacher, student, teacher learning, Professional development, professional vision, teacher knowledge, video cases, analysis, concept
Keywords (English)
Reflection, art education, didactics of art education, discourse, teacher, student, teacher learning, Professional development, Professional vision, Teacher knowledge, Video cases, analysis, concept
Tato diplomová práce se zabývá profesním viděním učitelů, jako jedním z aktuálních pojmů oborových didaktik, a to vzhledem k výtvarné výchově. Vychází z poznání, že myšlení profesionálů se neodehrává pouze v pojmech, ale i pomocí obrazů. Zabývá se profesním viděním v souvislosti s profesním věděním a jednáním, v úzké vazbě k učitelské reflexi a profesní přípravě učitelů. Výzkumná část přináší analýzu konkrétní hodiny výtvarné výchovy, zaznamenané metodou videostudie. Po analýze byly prozkoumány a porovnány komentáře studentů učitelství na úrovni vypozorovaných konceptů a subprocesů. Praktická část práce reflektuje přípravu a realizaci vlastní výtvarné řady, která reaguje na vybrané kategorie, vypozorované ve videostudie. Výsledky jsou dále reflektovány ve vztahu ke schopnostem žáků primární školy. Realizovaná výtvarná řada je podrobně rozebrána ve vztahu k analyzovaným konceptům. Klíčová slova reflexe, výtvarná výchova, didaktika výtvarné výchovy, diskurs, učitel, student, profesní příprava učitelů, profesní rozvoj, profesní vidění, profesní vědění, oborová didaktika, videostudie, analýza, koncept
The diploma thesis will deal with the professional vision of teachers as one of the actual concepts of didactics, given to art education. It is based on the knowledge that professional's thinking does not take place only in terms but also through images. It will deal with vocational vision in connection with professional knowledge and action in close relation to the teaching reflection. In the research part the student will participate in the analysis of concrete art lesson recorded by video study method. She will study and compare the comments of student teachers at the observational concepts and sub-processes. In the practical part student will create and carry out own art project that will respond to selected categories of the observed video study. She will apply it to the skills of primary school pupils. She will reflects in detail implemented project in relation to the analyzed concepts. Keywords reflection, art education, didactics of art education, discourse, teacher, student, teacher learning, Professional development, professional vision, teacher knowledge, video cases, analysis, concept
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT) v pojetí výuky začínajícího učitele na prvním stupni ZŠ
Defence status: DEFENDEDStupková, Petra (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015)Date of defense: 14. 1. 2015Diplomová práce se snaží reflektovat fázi profesního startu učitele 1. stupně základní školy. Zabývá se pedagogickými činnostmi a odpovědností učitele primární školy a profesní podporou, kterou mohou být například: pracovní ... -
Evaluace učitele
Defence status: DEFENDEDŠuranská, Ivana (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014)Date of defense: 9. 9. 2014Bakalářská práce je zaměřena na výzkum postojů učitelů k zavádění profesního standardu, nového kariérního řádu pedagogických pracovníků a jejich podpůrných systémů. Vznikla na základě studia teoretických zdrojů a výzkumu ... -
Třídní učitel a výběr pedagogů na tuto pozici v podmínkách základní školy
Defence status: DEFENDEDHoráček, Stanislav (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014)Date of defense: 9. 9. 2014Tato práce představuje kritéria výběru vhodného kandidáta na pozici třídního učitele základní školy, na podkladě provedené analýzy různých zdrojů informací. Rozebírá poznatky o školní třídě, možných třídnických hodinách, ...