Etické aspekty literární produkce v českém disentu
The Ethical Aspects of Literary Production of the Czech Dissidents
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83850Identifikátory
SIS: 140704
Katalog UK: 990020944120106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [7323]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fulka, Josef
Havelka, Miloš
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Aplikovaná etika
Katedra / ústav / klinika
Doktorský program Aplikovaná etika
Datum obhajoby
27. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Legitimizace, etika, literatura, disent, Ludvík VaculíkKlíčová slova (anglicky)
Legitimacy, Ethics, Literature, Dissent, Ludvík VaculíkDisertační práce se věnuje etickým aspektům literární produkce českého disentu. Literatura je zde vnímána především jako legitimizační, respektive delegitimizační prostředek. Na příkladu Českého snáře Ludvíka Vaculíka ukazuje, jak je možné prostřednictvím psaného slova (de)legitimizovat a (de)mytizovat sama sebe i druhé a jaké etické otazníky takové jednání přináší. Pracuje s koncepty proliferačního efektu fikce a autorovy pověsti jako symbolického kapitálu, postulátem autenticity literární výpovědi, teorií kolektivního autorství, popisem procesu umlčování a konceptem posledního slovníku a solidarity založené na revizi tohoto slovníku. Představením (de)legitimizačních snah v samizdatové literatuře a literatuře o disentu se snaží přispět k novému pohledu na disent a narušit tak mainstreamovou homogenizaci tohoto mnohovrstevnatého fenoménu.
Dissertation thesis focuses on the ethical aspects of literary production of the Czech dissidents. Literature is viewed primarily as a means to legitimation; it works as a legitimizing or delegitimizing agent. A good example is the Czech dream-book by Ludvik Vaculik which shows how it is possible through the written word to (de)legitimize and to (de)mythologize themselves and others and what ethical issues such behavior brings. It works with concepts of the proliferative effect of fiction and the author's reputation as symbolic capital; postulation of the authenticity of the literary testimony; the theory of collective authorship; describing the process of silencing; and the concept of the last dictionary and the solidarity based on a revision of this dictionary. It seeks to contribute to a new approach to dissent by showing the (de)legitimizing efforts in the samizdat's literature and the literature about the dissent and thus to undermine the mainstream homogenization of this multifaceted phenomenon.
