Plzeňská hudební scéna v letech 1968-1983
Pilsen music scene in 1968-1983
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83522Identifikátory
SIS: 151855
Kolekce
- Kvalifikační práce [6713]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Diestler, Radek
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Orální historie - soudobé dějiny
Katedra / ústav / klinika
Pracoviště Orální historie - soudobých dějin
Datum obhajoby
7. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Cílem práce je rozšířit poznatky z oblasti plzeňské alternativní hudební scény v letech 1968-1983. Výzkum je zaměřený především na podmínky, za kterých se rocková uskupení v Plzni utvářela, dále na to, co scénu ovlivnilo a jak se vypořádávala s různými omezeními, která jí připravoval komunistický režim v Československu. Těžištěm poznání jsou zde rozhovory se členy rockových hudebních skupin, působících v daném rozmezí v západočeské metropoli. Interview byla provedena metodou orální historie. Mimo rozhovory se výzkum opírá o poznatky z odborné literatury, archivních materiálů a dobového tisku. Práce tak přináší nové skutečnosti v oblasti (re)kvalifikačních přehrávek, Festivalu politické písně, jehož celostátní kolo se konalo v Sokolově, a veřejných produkcí. Dále autorka prezentuje reakci hudebníků na článek Nová vlna se starým obsahem, který byl uveřejněn v časopise Tribuna v roce 1983. Výzkum se zaměřuje především na aktérskou perspektivu, jež může obohatit již známá fakta a pomoci doplnit mezery, vyskytující se v příběhu dějin plzeňské hudební scény za minulého režimu. Klíčová slova Plzeňská hudební scéna, beatová hudba, orální historie, rekvalifikační přehrávky, Festival politické písně, nová vlna
The aim of essay is to broaden knowledge of Pilsen alternative music scene in 1968- 1983. The study is focused on the conditions, under which was the rock subculture in Pilsen formed, by what has been this subculture affected and how to deal with various restrictions by the communist regime in Czechoslovakia. The main basis for this research, are interviews with members of rock band in West Bohemian metropolis in a given period. These interviews were realized using oral history. Beside this, the study is supported also by knowledge of literature, period newspaper and archive materials. The study presents new facts in the areas of retraining examinations, Festival of political songs, whose national phase was held in Sokolov and public performances. Furthermore, authoress presents musician response to article Nová vlna se starým obsahem, published in magazine Tribuna in 1983. The research is focused on musician view on said areas, which could enrich the already know facts and help to fill space in history of pilsen music scene in the past regime. Key words Pilsen music scene, beat music, oral history, retraining examinations, Festival of political songs, new wave