Prezentace neoficiální české umělecké scény 80. let mimo centrum
Presentation of the unofficial art scene in 1980s outside the centre
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82871Identifiers
Study Information System: 150544
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Šetlík, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
22. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
české neoficiální umění, 80. léta 20. století, regiony, galerijní instituce, výstavyKeywords (English)
Czech unofficial art, 1980s, regions, galleries, exhibitionsTato práce se zabývá šesti českými regionálními institucemi, které se během 80. let 20. století zaměřovaly na neoficiální umění, čímž vytvořily alternativu k pražským výstavním síním, které neoficiální umění odmítaly. Mezi ně patří Galerie 55 v Kladně, Městské kulturní středisko v Dobříši, Letohrádek Ostrov nad Ohří, Galerie ve věži v Mělníku, Alšova jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou spolu s Malou scénou Domu kultury v Českých Budějovicích a jako jediná soukromá Galerie H v Kostelci nad Černými lesy. Na základě dobových dokumentů a vzpomínkových textů charakterizuje tato práce jednotlivé výstavní prostory, okruhy lidí, kteří se kolem nich shromažďovali, výstavní program a nejvýznamnější výstavy. Tyto "galerie" uvádí do dobového kulturně-politického kontextu a do souvislostí ostatními galeriemi a významnými výstavami českého neoficiálního umění v 80. letech.
This thesis deals with the six Czech regional institutions, which aimed at unofficial art during 1980s, thereby created an alternative to Prague's galleries, which were refusing such type of an art. Among them belongs Galerie 55 (Gallery 55) in Kladno, Městské kulturní středisko (Municipal culture centre) in Dobříš, Letohrádek (Summer residence) Ostrov nad Ohří, Galerie ve věži (Gallery in the tower) in Mělník, Alšova jihočeská galerie (Aleš's South Bohemian gallery) in Hluboká nad Vltavou along with Malá scéna Domu kultury (Culture centre's Small scene) in České Budějovice and, as the only private gallery, Galerie H (Gallery H) in Kostelec nad Černými lesy. Based on period documents and memorial texts, this thesis characterize each and every art space, the groups of people who were gathering around them, the exhibition program and the most important exhibitions. It introduces these "galleries" to the period cultural-politics context and to relations with other galleries and important exhibitions of the Czech unofficial art during the eighties.