Prevence agresivního a násilného chování ve vybraném školním prostředí ZŠ se zaměřením na děti ohrožené zanedbáváním
Prevention of aggressive and violent behavior in the selected school environment of primary school with a focus on children at risk of neglect
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82319Identifiers
Study Information System: 162863
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Kučírek, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of Education at Higher Secondary Schools and Colleges
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
prevence, agresivní chování, násilné chování, školní prostředí, dítě ohrožené zanedbávánímKeywords (English)
Prevention, Agressive Behavior, Violent Behavior, School Environment, Child at Risk of NeglectZáměrem této studie je otevřít problematiku prevence agresivního a násilného chování ve vybraném školním prostředí základní škol se zaměřením na žáky ohrožené zanedbáváním. Hlavním cílem je zmapovat prevenci a vzájemnou spolupráci mezi jednotlivými pracovníky ve škole, a současně vztah školy k dalším odborným institucím v rámci daného tématu. Teoretická část studie se zabývá základními pojmy souvisejícími s danou problematikou, především je zde definován pojem agresivní a násilné chování v kontextu školního prostředí, syndrom zanedbávaného dítěte a pojem prevence. Tato část se opírá o rešerši odborné literatury a poznatky z vlastní praxe. V praktické části je předložen kvalitativní výzkum provedený s využitím instrumentální případové studie. Vybranými výzkumnými nástroji jsou rozhovor a sekundární analýza dat, tj. sociální anamnéza a analýza školního dokumentu, prostřednictvím kterých jsou data zjišťována a následně analyzována. V závěru studie jsou shrnuty významné poznatky, zjištění, je zde také předestřeno doporučení za účelem zlepšení prevence v rámci dané problematiky. Studie tak nabízí možnost otevřít vybrané téma k diskusi. KLÍČOVÁ SLOVA: prevence, agresivní chování, násilné chování, školní prostředí, dítě ohrožené zanedbáváním
The intent of this study is to open up the issue of aggressive and violent behavior in the selected school environment of primary school with a focus on pupils at risk of neglect. The main aim is to monitor prevention and cooperation among staff at the school, and simultaneously a relationship of the school to other specialized institutions within a given topic. The theoretical part of the study is concerned with the definition of basic terms related to the issue, above all, how aggressive and violent behavior is defined in the context of the school environment, and how the neglected child syndrome and the term of prevention is defined. This part is based on literature search and the findings from my own experience. In the practical part is presented qualitative research using instrumental case study. The selected research tools are interviews and secondary data analysis, ie. social history and analysis of the school document by which the data are detected and subsequently analyzed. In conclusion, the study summarizes the major findings, observations, it also gives recommendations for improving prevention in the issue. The study thus provides the opportunity to open the selected topic for discussion. KEYWORDS: Prevention, Agressive Behavior, Violent Behavior, School Environment, Child at Risk of...