Pojetí látky u Plótína
Matter in Plotin's philosophy
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82218Identifiers
Study Information System: 167722
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Němec, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Philosophy
Department
Institute of Philosophy and Religious Studies
Date of defense
6. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Plótínos, Enneady, novoplatonismus, látka, čas, zlo, duše, smyslový svět, rozlehlost, objemKeywords (English)
Plotinus, Enneads, neoplatonism, matter, time, evil, soul, world of sense, size, massPředložená diplomová práce se snaží o předložení konsistentního pojetí látky v Plótínově filosofii. Ve své první části proto obsahuje představení jeho vlastních myšlenek o látce pomocí interpretace tří klíčových pojednání zabývajících se tímto tématem (Enneady II, 4 (12) "O dvojí látce", Enneady III, 6 (26) "O netečnosti netělesných věcí" a Enneady I, 8 (51) "O tom, co a odkud jsou zla"), druhá část je pak věnovaná představení a kritice hlavních moderních interpretací plótínovské látky. Ve třetí části je pak vybudováno pojetí vlastní, spočívající v rozdělení Plótínovy hypostaze duše na hypostaze dvě a identifikující látku s prohodickým aspektem ontologicky nižší z nich. Pro tyto nestandardní interpretační volby jsou představeny argumenty; následně je vybudované pojetí ukázáno jako konsistentní jak v sobě, tak s celkem Plótínovy metafyziky, a je vykázána jeho schopnost rekonstruovat funkce, které Plótínos látce přisuzuje.
The diploma thesis attempts to present a consistent conception of matter in the philosophy of Plotinus. Its first part therefore contains a presentation of his own ideas about matter employing the interpretation of three key treatises dealing with this topic (Ennead II, 4 (12) "On the Two Kinds of Matter", Ennead III, 6 (26) "On Impassibility of Things Without Body" and Ennead I, 8 (51) "On What Are And Whence Come Evils"), the second part is dedicated to the overview and criticism of major modern interpretations of Plotinian matter. The third part then introduces my own approach, consisting of splitting Plotinus' hypostatis of soul into two hypostases, and identifying matter with the procession (i.e. proodic aspect) of the ontologically lower of the two. Arguments are offered for these nonstandard interpretive choices; the resulting conception is shown both as self-consistent as well as consistent with Plotinus' metaphysics as such, and it is demonstrated to be able to reconstruct the features that Plotinus attributes to matter.