Zobrazit minimální záznam

"Self-portrait in the circles of smoke": self-fashioning of the modern artist as a smoker in the Czech art at the turn of the 19th and 20th century
dc.contributor.advisorKonečný, Lubomír
dc.creatorKolářová, Petra
dc.date.accessioned2017-03-31T09:53:28Z
dc.date.available2017-03-31T09:53:28Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/8198
dc.description.abstractThe topic of this Diploma Thesis is the representation of an artist as a smoker in the Czech Art at the turn of the 19th and 20th century. The motive is studied in the works of artists of the 1890s generation and the early avant-garde (Osma, Skupina výtvarných umělců), with the focus on the iconography of a smoker in art as well as the cultural history of smoking. Apart from paintings and graphics it uses other visual sources such as portrait photographs, caricatures published in contemporary newspapers and posters. The Thesis looks for a wider tradition in the European art and maps specific types of artist-smoker for whom cigarette, pipe or cigar is a part of his personal stylization. The first part concentrates on the early usage of the motive in the baroque painting and in the 19th century as such. The next part focuses on self-fashioning of modern artists characterized by their definition against social conventions. The attribute of smoking plays a role of a symbol of bohemian Iife, dandy astuteness, neurasthenic decadent, social or artistic revolt or emancipation of female-artists. The last part deals with the relationship of smoking to the actual art production of modern artists. Smoking is a metaphor for creativity of the symbolist poet or painter who draws the inspiration from his subjective...en_US
dc.description.abstractZobrazení umělce jako kuřáka je tradičním stereotypem ve vizuální kultuře 20. století, který přetrvává až do současnosti. Stačí si jen prohlédnout monografie slavných výtvarníků, prolistovat antologie básnických textů či si přečíst rozhovor s významnou osobností ze světa umění. V mnoha případech jsou zde na fotografiích zachyceni umělci s cigaretou v ústech či dýmkou v ruce. Jejich zdůrazňované kuřáctví je pak často současným divákem čteno jako symbol intelektualismu, kreativity či bohémství, až jako jakási již tradiční "umělecká" póza. V dnešní společnosti, která sice pořádá masivní protikuřácké kampaně, ale v níž se setkáme jen s narůstajícím počtem kuřáků, by se tak v případě zobrazení umělce, který kouří, nemělo jednat o nic mimořádného. Nicméně výše naznačené asociace, vstupující do hry při vnímání takových portrétů, přesto v čtenářích vzbuzují dojem, že kuřácké gesto je osobou umělce nějak zvýznamněno. Zvídavý divák, do jehož postavy se situuje také autorčin subjekt, se může ptát, zda tento opakující se motiv zobrazení umělce neměl v dějinách umění širší ikonografickou tradici a následně, zda nevypovídá více o samotném postavení umělce a jeho pojetí umění.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.title"(Auto)portrét v kroužcích dýmu": stylizace moderního umělce jako kuřáka v českém výtvarném umění přelomu 19. a 20. stoletícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-01-30
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId27590
dc.title.translated"Self-portrait in the circles of smoke": self-fashioning of the modern artist as a smoker in the Czech art at the turn of the 19th and 20th centuryen_US
dc.contributor.refereeLahoda, Vojtěch
dc.identifier.aleph000941386
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csZobrazení umělce jako kuřáka je tradičním stereotypem ve vizuální kultuře 20. století, který přetrvává až do současnosti. Stačí si jen prohlédnout monografie slavných výtvarníků, prolistovat antologie básnických textů či si přečíst rozhovor s významnou osobností ze světa umění. V mnoha případech jsou zde na fotografiích zachyceni umělci s cigaretou v ústech či dýmkou v ruce. Jejich zdůrazňované kuřáctví je pak často současným divákem čteno jako symbol intelektualismu, kreativity či bohémství, až jako jakási již tradiční "umělecká" póza. V dnešní společnosti, která sice pořádá masivní protikuřácké kampaně, ale v níž se setkáme jen s narůstajícím počtem kuřáků, by se tak v případě zobrazení umělce, který kouří, nemělo jednat o nic mimořádného. Nicméně výše naznačené asociace, vstupující do hry při vnímání takových portrétů, přesto v čtenářích vzbuzují dojem, že kuřácké gesto je osobou umělce nějak zvýznamněno. Zvídavý divák, do jehož postavy se situuje také autorčin subjekt, se může ptát, zda tento opakující se motiv zobrazení umělce neměl v dějinách umění širší ikonografickou tradici a následně, zda nevypovídá více o samotném postavení umělce a jeho pojetí umění.cs_CZ
uk.abstract.enThe topic of this Diploma Thesis is the representation of an artist as a smoker in the Czech Art at the turn of the 19th and 20th century. The motive is studied in the works of artists of the 1890s generation and the early avant-garde (Osma, Skupina výtvarných umělců), with the focus on the iconography of a smoker in art as well as the cultural history of smoking. Apart from paintings and graphics it uses other visual sources such as portrait photographs, caricatures published in contemporary newspapers and posters. The Thesis looks for a wider tradition in the European art and maps specific types of artist-smoker for whom cigarette, pipe or cigar is a part of his personal stylization. The first part concentrates on the early usage of the motive in the baroque painting and in the 19th century as such. The next part focuses on self-fashioning of modern artists characterized by their definition against social conventions. The attribute of smoking plays a role of a symbol of bohemian Iife, dandy astuteness, neurasthenic decadent, social or artistic revolt or emancipation of female-artists. The last part deals with the relationship of smoking to the actual art production of modern artists. Smoking is a metaphor for creativity of the symbolist poet or painter who draws the inspiration from his subjective...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.identifier.lisID990009413860106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV