Vybrané socioekonomické bariéry vzdělávání v Subsaharské Africe
Selected socioeconomic barriers of education in Sub-Saharan Africa
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81918Identifikátory
SIS: 160835
Kolekce
- Kvalifikační práce [20052]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kocová, Tereza
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Demografie se sociální geografií
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
11. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Vzdělání, gramotnost, chudoba, dětská práce, postavení žen, nerovnost, Subsaharská AfrikaKlíčová slova (anglicky)
Education, literacy, poverty, child labor, position of women, inequality, Sub-Saharan AfricaVybrané socioekonomické bariéry vzdělávání v Subsaharské Africe Abstrakt Cílem bakalářské práce je popsat a porozumět procesu vzdělávání v Subsaharské Africe a rozebrat faktory, které omezený přístup ke vzdělání zapříčiňují. První část práce je věnována popisu vzdělávání v Subsaharské Africe za použití vybraných ukazatelů. Druhá a stěžejní část práce se zaměřuje na popis a nalezení souvislostí mezi vybranými socioekonomickými bariérami vzdělávání a gramotností. Vybrané bariéry vzdělávání zahrnují chudobu, dětskou práci a postavení žen ve společnosti. Z analýzy vyplynulo, že ačkoliv ve většině případů vztah mezi vybranými socioekonomickými bariérami a vzděláním existuje, jedná se pouze o nižší míru závislosti, a je proto nutné zjištěný vztah považovat spíše za trend. Klíčová slova: Vzdělání, gramotnost, chudoba, dětská práce, postavení žen, nerovnost, Subsaharská Afrika
Selected socioeconomic barriers of education in Sub-Saharan Africa Abstract The aim of bachelor thesis is to describe and understand the process of education in Sub-Saharan Africa and analyze components that cause limited access to education. The first part of the thesis describes the process of education in Sub-Saharan Africa using selected indicators. The second main part focuses on the description and possible relations between selected socioeconomic barriers and literacy. Selected barriers include poverty, child labor and position of women in the society. The analysis revealed that existing relation between selected socioeconomic barriers and education has only low dependency rate and have to be understand more likely as a trend. Keywords: Education, literacy, poverty, child labor, position of women, inequality, Sub-Saharan Africa