Obey: Umění, či propaganda?
Obey: Art or Propaganda?
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81664Identifiers
Study Information System: 179373
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Shavit, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
23. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Bakalářská práce "Obey: umění, či propaganda?" se primárně zabývá současným uměleckým hnutím označovaným jako street art - pouliční umění. Dále pak vztahem tohoto moderního směru ke spotřební kultuře jako k dominantnímu kulturnímu rámci soudobé kapitalistické společnosti. Ve své první třetině práce street art definuje, popisuje jeho vývoj a hodnoty coby autentické subkultury namířené proti oficiální kultuře a produktům konzumerismu, které dnes ovládají vizuální krajinu měst a podle některých dokonce odcizují jedince od reality lidského bytí. V druhé třetině se text věnuje axiomatickému fenoménu postupného sbližování alternativního street artu s kulturou hlavního proudu a zkoumá konkrétní důvody, proč k takové praxi dochází. Čtenář se dozví, že street art podléhá tzv. komodifikaci a že může být snadno implementován do struktur spotřebního trhu. Pouliční umění se navíc jeví jako efektivní marketingový a propagační nástroj, a také proto se k němu obracejí komerční subjekty jako k možnému zdroji inspirace pro své komunikační kampaně. Hodnota street artu pak spočívá pro firmy i v autenticitě jeho undergroundových ideálů, které se nyní řada z nich pokouší osvojit s cílem repolohovat svou image, jež by byla ve výsledku více relevantní pro jejich cílové trhy. Poslední třetinu práce tvoří případová studie...
This Bachelor thesis called "Obey: umění, či propaganda?" (Obey: Art or Propaganda?) deals primarily with a contemporary artistic movement which is generally referred to as street art. It explores the relationship between this contemporary movement and consumerism as the dominant cultural framework of today's capitalist society. In the first third of the thesis, it is sought to define street art and describe the development and values thereof as an authentic subculture directed against the official culture and consumerism products which nowdays dominate the visual landscape of cities and which even alienate individuals from the reality of human existence, according to some people. In the second thirds of the thesis, the axiomatic phenomenon of a gradual convergence between alternative street art and the mainstream culture is dealt with and the specific reasons why this is taking place are explored. The reader learns that street art is subject to the so-called commodification and that it can be easily incorporated into the structures of consumer markets. Moreover, street art appears to be an effective marketing and promotional tool which is why commercial entities are turning to it regarding street art as a potential source of inspiration for their communication campaigns. From the point of view of...