Obraz tabáku a jeho uživatelů v masových médiích
Media image of tobacco and its users
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81659Identifiers
Study Information System: 165619
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Mouralová, Magdalena
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology a Social Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
23. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
kouření, tabák, masmédiaKeywords (English)
smoking, tobacco, mass mediaTématem bakalářské práce je obraz tabáku a jeho uživatelů ve třech nejčtenějších denních tiscích v České republice. Denní tisk, jakožto masové médium, výrazně ovlivňuje veřejné mínění a názory občanů, čímž silně přispívá k vnímání "tabákové scény" širokou veřejností. Cílem práce je analýza a popis souvislostí, které jsou v uvedených médiích spojovány s tabákem nebo jeho uživateli. Výzkum byl proveden metodou kvantitativní obsahové analýzy na souboru článků z období od 1. ledna do 1. června). Analyzovaný časový úsek byl vhodný i z důvodu v té době probíhajících diskusí ohledně novely protikuřáckého zákona v České republice. Tyto články byly vybrány na základě předem určených klíčových slov, které souvisí s tabákem. Díky sledovaným znakům lze ze zkoumaných článků odvodit, jak je tabák vnímán společností a jaké vlastnosti jsou mu v dnešní době připisovány, s čím je spojován a jaké charakteristiky jsou zmiňovány ohledně uživatelů tabáku. Následně za pomoci výsledků analýzy tato práce popisuje obsahy textů, které jsou propojeny s tématem tabáku (zaměření kritiky, celkové vyznění článku, významy tabáku…). Klíčová slova Kouření, tabák, masmédia
This bachelor's thesis focuses on the image of tobacco and its users in the three most read dailies in the Czech Republic. Dailies as mass media very much influence the public views and opinions of citizens and significantly contribute to how the "tobacco scene" is perceived by the general public. The goal of my thesis is to analyze and describe the contexts that the mentioned media associate with tobacco or its users. I conducted my survey, using the quantitative content analysis of a sample of articles published from 1st of January to 1st of June). The analyzed time period was appropriate also because the act on smoking ban in the Czech Republic was discussed during that time period. I selected these articles based on the tobacco-related keywords that I specified beforehand. Thanks to the followed attributes, it is possible to conclude from the analyzed articles how tobacco is perceived by society, what properties are nowadays attributed to tobacco, what tobacco is associated with and what characteristics are used with respect to tobacco users. Using the analysis findings, my thesis describes the content of articles on tobacco (the focus of criticism, the overall tone of articles, tobacco implications….). Keywords Smoking, tobacco, mass media