Vybrané otázky morální výchovy v současné společnosti
Selected Problems of Moral Education in the Contemporary Society
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81615Identifikátory
SIS: 164341
Kolekce
- Kvalifikační práce [23715]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koťa, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
25. 5. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
morální výchova, osvícenství, postmoderní situace, morální vývoj, Jean Piaget, Lawrence Kohlberg, morální dilema, Rámcový vzdělávací program, etická výchova, hodnoty, individualizace morálky, metody morální výchovyKlíčová slova (anglicky)
moral education, Enlightenment, postmodern, postmodern situation, moral devolopement, Jean Piaget, Lawrence Kohlberg, moral dilemma, General educational programme, ethic education, values, individualisation of moral character, methods of moral educationCílem bakalářské práce je analyzovat proměnu hodnotových orientací ve společenském vývoji od osvícenství k postmoderně. Dalším cílem je analýza současného stavu morální výchovy ve školách. Práce se nejprve zaměří na příčiny změny akcentů v hodnotové oblasti započaté v osvícenství a ústící do tzv. postmoderní situace. Zrekapituluje nejvýznamnější teorie morálního vývoje jedince, popíše situaci v morální výchově ve školách a pokusí se identifikovat ty metody morální výchovy, jež by se daly využít v morální výchově vzhledem k povaze soudobého společenského dění a trendům v hodnotových orientacích dětí a mládeže. Práce v této souvislosti tedy také hledá odpověď na otázku, k jakým hodnotám je dnes třeba vychovávat. Klíčová slova: morální výchova, osvícenství, postmoderní situace, morální vývoj, Jean Piaget, Lawrence Kohlberg, morální dilema, Rámcový vzdělávací program, etická výchova, hodnoty, individualizace morálky, metody morální výchovy
The aim of the bachelor thesis is to analyse the change of value orientation by society evolution since the Enlightenment to the postmodern situation. Next aim is the analysis of the actual state of moral education at school. At first, the thesis focuses attention on the causes of the changes of accents in value sphere, initiated in the Enlightenment and leading to postmodern situation. Furthermore, the thesis resumes the problem of personal moral development, describes the situation of moral education at school and tries to identify these methods of moral education which could be used in the moral education considering the contemporary situation in society and the trends in the value orientation of children and youth. In this context, the thesis also looks for the answer on question, which values are nowadays necessary to be educated. Key words: moral education, Enlightenment, postmodern, postmodern situation, moral development, Jean Piaget, Lawrence Kohlberg, moral dilemma, General educational programme, ethic education, values, individualisation of moral character, methods of moral education
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Minding the Gap: Moral Disagreement and the Limits of Moral Reasoning
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOWeinhold, Dominik (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2023)Datum obhajoby: 11. 9. 2023Tato práce se zabývá tématem přetrvávajícího morálního nesouhlasu a jeho významu pro morální filosofii, zejména v souvislosti s problémy, které představuje pro morální realismus a koncept objektivních morálních pravd. ... -
Genetické inženýrství jako zdroj morálních dilemat srovnání argumentace křesťanů a ateistů
Výsledek obhajoby: OBHÁJENORybová, Michaela (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2015)Datum obhajoby: 15. 6. 2015Tato bakalářská práce hledá odpověď na otázku, zda se v současné české společnosti liší morální rozhodování křesťanů a ateistů, a to pomocí morálních dilemat týkajících se genetického inženýrství. Autorka vychází z ... -
Morální kritika umění v pojetí Noëla Carrolla a Beryse Gauta
Výsledek obhajoby: OBHÁJENODavidová, Sára (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2014)Datum obhajoby: 10. 9. 2014V této práci se zabývám morální kritikou umění v pojetí dvou amerických estetiků, kteří dospěli k názoru, že je legitimním přístupem v hodnocení umění. Konkrétně ji charakterizuji v pojetí Noëla Carrolla a jeho koncepce ...