Show simple item record

Educational system and the Roms during the First Republic of Czechoslovakia
dc.contributor.advisorMaslowski, Nicolas
dc.creatorHawel, Josef
dc.date.accessioned2017-06-01T22:07:46Z
dc.date.available2017-06-01T22:07:46Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/81073
dc.description.abstractDiplomová práce pojednává o povinné školní docházce jako o problematickém fenoménu, který se při pokusech o jeho zavedení a realizaci zpočátku setkával s odporem některých rodičů, politiků, průmyslníků, církevních hodnostářů a statkářů. Pro lepší pochopení úlohy a smyslu povinného vzdělávání zasazuje práce povinnou školní docházku do konkrétní historické situace, táže se po funkci obecného školství v meziválečném Československu a sleduje proměny, které se v této oblasti udály od dob Rakouska Uherska. Školu chápe jako výslednici konfliktu mezi různými zájmy zainteresovaných aktérů, ve které hraje nejdůležitější úlohu stát. Proto je část mé práce věnována také otázce, co stát sledoval školní výchovou mládeže a jakého občana chtěl vychovat.cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis discusses the question of compulsory school attendance as a problematic phenomenon, initially met with resistance by some parents, politicians, industrialists, church dignitaries and landowners during the attempts to its introduction and implementation. In order to provide better understanding of the role and purpose of compulsory education, the paper sets compulsory schooling into a particular historical situation, explores the function of universal education in inter- war Czechoslovakia and tracks the changes that have occurred in this area since the period of the Austro-Hungarian Empire. It perceives school as the resultant of conflict between the interests of different stakeholders, in which the state plays the major role. Therefore, a section of my thesis is dedicated to the question of what goals did the state pursue by educating youth in schools and what kind of citizen did it intend to raise.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.titleFunkce obecného školství v meziválečném Československucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-01-23
dc.description.departmentDepartment of Historical Sociologyen_US
dc.description.departmentPracoviště Historické sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId139038
dc.title.translatedEducational system and the Roms during the First Republic of Czechoslovakiaen_US
dc.contributor.refereeŠalanda, Bohuslav
dc.identifier.aleph002123352
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistorická sociologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineHistorical Sociologyen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csHistorická sociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enHistorical Sociologyen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce pojednává o povinné školní docházce jako o problematickém fenoménu, který se při pokusech o jeho zavedení a realizaci zpočátku setkával s odporem některých rodičů, politiků, průmyslníků, církevních hodnostářů a statkářů. Pro lepší pochopení úlohy a smyslu povinného vzdělávání zasazuje práce povinnou školní docházku do konkrétní historické situace, táže se po funkci obecného školství v meziválečném Československu a sleduje proměny, které se v této oblasti udály od dob Rakouska Uherska. Školu chápe jako výslednici konfliktu mezi různými zájmy zainteresovaných aktérů, ve které hraje nejdůležitější úlohu stát. Proto je část mé práce věnována také otázce, co stát sledoval školní výchovou mládeže a jakého občana chtěl vychovat.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis discusses the question of compulsory school attendance as a problematic phenomenon, initially met with resistance by some parents, politicians, industrialists, church dignitaries and landowners during the attempts to its introduction and implementation. In order to provide better understanding of the role and purpose of compulsory education, the paper sets compulsory schooling into a particular historical situation, explores the function of universal education in inter- war Czechoslovakia and tracks the changes that have occurred in this area since the period of the Austro-Hungarian Empire. It perceives school as the resultant of conflict between the interests of different stakeholders, in which the state plays the major role. Therefore, a section of my thesis is dedicated to the question of what goals did the state pursue by educating youth in schools and what kind of citizen did it intend to raise.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Pracoviště Historické sociologiecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV