Funkce obecného školství v meziválečném Československu
Educational system and the Roms during the First Republic of Czechoslovakia
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81073Identifiers
Study Information System: 139038
Collections
- Kvalifikační práce [6567]
Author
Advisor
Referee
Šalanda, Bohuslav
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Historical Sociology
Department
Department of Historical Sociology
Date of defense
23. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce pojednává o povinné školní docházce jako o problematickém fenoménu, který se při pokusech o jeho zavedení a realizaci zpočátku setkával s odporem některých rodičů, politiků, průmyslníků, církevních hodnostářů a statkářů. Pro lepší pochopení úlohy a smyslu povinného vzdělávání zasazuje práce povinnou školní docházku do konkrétní historické situace, táže se po funkci obecného školství v meziválečném Československu a sleduje proměny, které se v této oblasti udály od dob Rakouska Uherska. Školu chápe jako výslednici konfliktu mezi různými zájmy zainteresovaných aktérů, ve které hraje nejdůležitější úlohu stát. Proto je část mé práce věnována také otázce, co stát sledoval školní výchovou mládeže a jakého občana chtěl vychovat.
This thesis discusses the question of compulsory school attendance as a problematic phenomenon, initially met with resistance by some parents, politicians, industrialists, church dignitaries and landowners during the attempts to its introduction and implementation. In order to provide better understanding of the role and purpose of compulsory education, the paper sets compulsory schooling into a particular historical situation, explores the function of universal education in inter- war Czechoslovakia and tracks the changes that have occurred in this area since the period of the Austro-Hungarian Empire. It perceives school as the resultant of conflict between the interests of different stakeholders, in which the state plays the major role. Therefore, a section of my thesis is dedicated to the question of what goals did the state pursue by educating youth in schools and what kind of citizen did it intend to raise.