Price of Location: The Private versus Commercial Accommodation in Selected European Cities
Cena lokace: Soukromé versus komerční ubytování ve vybraných evropských městech
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80718Identifiers
Study Information System: 166902
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Matoušek, Jindřich
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
14. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
krátkodobé ubytování, ekonomika turismu, metoda hedonické ceny, metoda nejmen�ích čtverců, poloha, evropská městaKeywords (English)
short-term accommodation, tourism economics, hedonic pricing model, OLS regression, location, European citiesTato práce zkoumá vztah mezi polohou a cenou krátkodobého ubytování v kontextu evropských metropolitních měst. Za pomoci ekonometrické metody nejmenších čtverců s log-level formou odhadujeme vliv hlavních determinantů na cenu ubytování. Porovnáváme hotely a apartmány ve vybraných městech. Zjišťujeme, že existuje negativní vztah mezi vzdáleností z centra města a cenou ubytování. Náš model určuje přesnou rychlost snižování cen se vzrůstající vzdáleností od centra města. Dále, shledáme vzdálenost od stanice metra a přítomnost Wi-Fi v pokojích jako nesignifikantní faktory pro náš výběr. Nakonec, zjišťujeme, že vnímání stanice metra je neměnné s různou vzdáleností od centra města. V závěru poskytujeme návrhy pro budoucí výzkum založené na naší analýze. Klíčová slova krátkodobé ubytování, ekonomika turismu, metoda hedonické ceny, metoda nejmenších čtverců, poloha, evropská města E-mail autora houfkova.bara@gmail.com E-mail vedoucího práce kocourek.david@email.cz
This thesis investigates the relationship between the location and the price of short-term accommodation in context of European metropolitan cities. We em- ploy the econometric OLS regression with log-level functional form to estimate the influence of main determinants on the price of the accommodation. We compare hotels and apartments in determined cities. We find out that there is a negative relationship between the distance from the city centre and the price of the accommodation. Our model determines the exact rate of drop in prices due to increasing proximity from the city centre. Furthermore, we find distance from the metro station and presence of Wi-Fi in the rooms as insignificant fac- tors for our sample. Finally, we explore that people's perception of the metro station is stable with changing proximity from the city centre. In conclusion, we provide suggestions for further research based on our analyses. Keywords short-term accommodation, tourism economics, hedonic pricing model, OLS regression, location, European cities Author's e-mail houfkova.bara@gmail.com Supervisor's e-mail kocourek.david@email.cz