Vliv vlastníka média na redakci - etické problémy na příkladech mediálních podnikatelů-politiků Andreje Babiše a Silvia Berlusconiho
Relationship between owner of the media and editorial office-ethical issues of media moguls-politicians Silvio Berlusconi and Andrej Babiš
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80669Identifiers
Study Information System: 152452
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Osvaldová, Barbora
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
16. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Klíčová slova Andrej Babiš, Silvio Berlusconi, média, vliv vlastníka, případová studie, Mladá fronta Dnes, Lidové noviny, Il Giornale, Corriere della SeraKeywords (English)
Keywords Andrej Babiš, Silvio Berlusconi, media, owner's infulence, case study, Mladá fronta Dnes, Lidové noviny, Il Giornale, Corriere della SeraPřekládaná bakalářská práce zkoumá vliv mediálních magnátů v politice na jimi vlastněná média. Teoretická část se nejprve zabývá normativní teorií médií, následně definuje v práci použité žurnalistické pojmy a dále se věnuje střetu zájmů v a jeho vymezení v české a italské legislativě. Tato část ale především obsahuje profily dvou mediálních magnátů v politice - Andreje Babiše a Silvia Berlusconiho, ve kterých reflektuje kariéru obou mužů, jejich vztah k politice a k médiím. Praktická část se pomocí případových studií italských a českých deníků zabývá vlivem mediálních magnátů v politice na jimi vlastněná média ve dvou aspektech 1) potlačování negativních sdělení o vlastníkovi v porovnání s konkurencí 2) média využívaná jako nástroj politického boje. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This thesis analyzes the influence of tycoons on media they own. The theoretical phase explains the normative media theory as well as basic journalistic concepts used in this thesis such as well as conflict of interest and the legislation that deals with it. But this part of thesis mainly contains of two profiles of media moguls, which are also in top level politics - Andrej Babiš and Silvio Berlusconi. The analyzis contains of two comparative case studies to prove, that the influence is being practiced in two aspects: 1) writting less about topics, that would politically harm the owner 2) owner is attacking political opponent by his media. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)