Role médií v utváření sociokulturních regulativů. Obraz hodnot, norem a vzorů chování v časopisech životního stylu pro ženy a muže.
The role of media in formation of socio-cultural regulatives. Image of values, norms and cultural patterns in lifestyle magazines for women a men.
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80600Identifiers
Study Information System: 119879
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Opletalová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Cultural Studies
Department
Institute of Ethnology
Date of defense
8. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
vliv médií, časopisy, sociokulturní regulativy, časopisyKeywords (English)
the influence of media, socio-cultural regulatives, magazinesPráce se zabývá problematikou účinků médií na sociokulturní regulativy. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V první části jsou popsané teoretické základy, které se týkají masových médií - jejich význam a moc, možné účinky médií a jak se dají média zkoumat. Práce se též zabývá konkrétněji tištěnými médii. Praktická část je zaměřena na výzkum. Byly vybrány dva lifestylové časopisy, prezentující hodnoty dvou hlavních segmentů populace (Elle pro ženy a Maxim pro muže). Tato periodika jsou v praktické části obsahově analyzována. Na základě analýzy byly stanoveny hypotézy týkající se spotřebního chování a hodnotové orientace, z nichž se většinu díky provedeným hloubkovým rozhovorům podařilo ověřit. Klíčová slova: média, vliv médií, lifestyle, časopisy
This thesis concerns itself with the effects of media on socio-cultural regulatives. The work is divided into two parts - theoretical and practical. The first one describes the theoretical foundations related to mass media - their importance and power, their potential effects and how they can be analyzed. The work also deals specifically with printed media. The practical part is focused on the research. Two lifestyle magazines were selected, both of which are presenting values of the two main segments of the population (Elle for women and Maxim for men). The empirical part of the thesis thoroughly scrutinizes these two periodicals in terms of their content. This analysis led to the formation of hypotheses pertaining to customer behaviour and value orientation, most of which were verified thanks to the in-depth interviews that were conducted. Key words: media, influence of media, lifestyle, magazines