Principy a cíle německé propagandy v protektorátu Čechy a Morava
Principles and goals of the German propaganda in the Protectorate of Bohemia and Moravia
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80572Identifiers
Study Information System: 148599
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Kučera, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Political Science
Department
Department of Political Science
Date of defense
20. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Propaganda, Protektorát, Totalitarismus, Hospodářství, Média, Nepřítel, Válka, Židé, Mládež, HistorieKeywords (English)
Propaganda, Protectorate, Totalitarianism, Industry, Media, Enemy, War, Jews, Youth, HistoryCílem mé práce je ve třech jednopřípadových studiích ukázat základní charakteristiky nacistické propagandy v protektorátu Čechy a Morava. Od vytvářeni obrazu nepřítele, ať už vnějšího (válečne zpravodajství, bombardování civilistů) nebo vnitřního (primárně židovská otázka), který byl klíčový pro nacistickou propagandu jako takovu. Pokračují pak studiem ideologických a dlouhodobých snah, které nacisté v protektorátu měli. Zde jde především o práci s mládeží a pokus o reinterpretaci českých dějin. V proslední případové kategorii sleduji krátkodobé cíle nacistické propagandy hnané potřebami války a nutností plně využít potenciálu českého průmyslu.Všechny tyto připady pak shrnuji a pokouším se jejich efektivitu dokladovat na úsecích života, které mělo dané propagandistické cílení zasáhnout (produktivita práce, nasazení v bojových jednotkách, dobrovolné členství v kolaborantských organizacích atd.).
The goal of this paper will be to show in three single case studies the basic characteristics of nazi propaganda on the teritory of the Protectorate of Bohemia and Moravia. Firstly, picturing of the enemy, both outside enemy (coverage of the war, bombing of civilians) and enemy within (primary jewish question). Because picture of the enemy was the key to the nazi propaganda itself. Than I continue with the study of the longterm, ideological efforts and goals nazi propaganda had in the protectorate. Here, the main target was czech youth and reinterpretation of the czech history itself. In the last case study i'm observing short term efforts nazis had. These efforts were driven primarily by the necesity of war production and need to use full potential of the strong czech industry. All these cases are then summarized and my goal it to show their effectivity on their respective fields of influence. (industrial production, creation of combat troops, voluntary membership in the collaboration organizations, etc.)