Competition and Innovation: Revisiting the Relationship Using Alternative Measures of Rivalry
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80514Identifiers
Study Information System: 138337
CU Caralogue: 990020295780106986
Collections
- Kvalifikační práce [18445]
Author
Advisor
Referee
Mejstřík, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
22. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
konkurence, inovace, pružnost zisku, proměnlivost trhu výrobků, obrácená U-křivka, negativní binomická regreseKeywords (English)
competition, innovation, profit elasticity, product market fluidity, inverted-U, negative binomial regressionTato studie přezkoumá vztah mezi konkurencí a inovací na základě podrobného souboru dat, představených na firemní úrovni, veřejně obchodovaných amerických společností v časovém úseku od roku 1975 do roku 2013. Používáním výdajů na výzkum a rozvoj, patentových počtů a patentových citací jako měřitko inovace, a Herfindahl-Hirschmanůvého indexu, Lernerůvého indexu, cenové elasticity a proměnlivosti trhu výrobků jako náhrady pro konkurenci, my sledujeme robustní pozitivní vztah mezi dvěma proměnnými, stejně jako silný důkaz existence nelineárního vztahu známého jako "obrácená U-křivka", při kontrole velikosti, vzdálenosti od technologické hranice, úrovňe přelévání ználostí, technologických možností a dalších firemně a průmyslově specifických vlastností. Nadprůměrnou disperzi v datech řešíme použitím negativní binomické a nulou-nahuštěné negativní binomické početních datových regresí, a výsledky jsou robustní vzhledem k těmto změnám ve specifikacích. Navíc, s cílem vyřešit potenciální problémy endogenity, používáme řadu instrumentů, založených na celní sazbě z dovozu a úrovni čínského importní průníku, a stejně nacházíme slabý důkaz pozitivního vztahu. Celkový výsledek v značné míře podporuje predikci agenturní modely, "náhrazujícího efektu" a "efektu úniknutí konkurence" o pozitivním vlivu hospodářské...
This study re-examines the relationship between competition and innovation in a detailed firm-level dataset of publicly traded US companies spanning from 1975 to 2013. Using R&D expenditures, patent counts and patent citations as the measures of innovation, and Herfindahl-Hirschman Index, Lerner Index, Profit Elasticity and Product Market Fluidity as the proxies for competition we document a robust positive association between the two variables, as well as strong evidence of the non-linear relationship known as "inverted-U shape", when controlling for size, distance to technological frontier, level of knowledge spillovers, technological opportunities and other firm- and industry-specific characteristics. We address overdispersion in the data by using negative binomial and zero-inflated negative binomial count data regressions, and the results are robust in these specifications. Additionally, in order to address potential endogeneity issues, we employ a set of instruments based on the import tariff rates and the level of Chinese import penetration, and find a weak evidence of positive relationship as well. Overall the results strongly support the prediction of agency models, "replacement effect" and "escape- competition effect" about the positive influence of competition on innovation. Powered by TCPDF...