Psaná komunikace a výuka češtiny pro cizince
Written communication and teaching of the czech language for foreigners
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80246Identifiers
Study Information System: 108402
CU Caralogue: 990020339050106986
Collections
- Kvalifikační práce [23980]
Author
Advisor
Referee
Šebesta, Karel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech as a Foreign Language
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
14. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
analýza učebnic, čeština pro cizince, jazykové prostředky, komunikační metoda, lingvodidaktická doporučení, písemný projev, psaná komunikace, řečové dovednostiKeywords (English)
analysis of textbooks, Czech for foreigners, means of expression, communicative method, recommendations for language-teaching methodology, writing, written communication, communication skillsAutorka se v předložené diplomové práci zabývá tématem psané komunikace ve výuce češtiny pro cizince. V teoretické části jsou prezentována základní teoretická východiska jako např. synchronní a diachronní pohled na jazykovou situaci (celosvětově, v Evropě a speciálně v České republice) a jazykovou výuku, včetně vysvětlení komunikační metody. Dále jsou představeny jednotlivé komponenty jazykové výuky (jazykové prostředky a řečové dovednosti), a to především se zaměřením na psanou komunikaci. Analytická část zahrnuje lingvodidaktickou analýzu učebnic češtiny pro cizince z pohledu psané komunikace. Poslední lingvodidaktická část je zaměřena prakticky a přináší konkrétní doporučení autorky práce pro výuku psané komunikace ve výuce češtiny pro cizince. Klíčová slova analýza učebnic, čeština pro cizince, jazykové prostředky, komunikační metoda, lingvodidaktická doporučení, písemný projev, psaná komunikace, řečové dovednosti
In her thesis the author looks at written communication in teaching Czech for foreigners. The theoretical part gives an account of theoretical foundations, such as synchronic and diachronic approaches to the language situation (worldwide, in Europe and especially in the Czech Republic) and language education, including introduction to communicative methods. Furthermore, the author describes individual component parts of the language education (means of expression and communication skills), with a focus on written communication. The analytical part analyses language-teaching methods of written communication in textbooks of Czech for foreigners. The last language-teaching methodological part is more practical, which the author offers specific recommendations for teaching written communication in Czech language for foreigners. Keywords analysis of textbooks, Czech for foreigners, means of expression, communicative method, recommendations for language-teaching methodology, writing, written communication, communication skills