Kung Fu a jeho zařazení do výuky úpolů ve školní tělesné výchově
Kung Fu and its inclusion in Combatives Instruction in Physical Education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79775Identifiers
Study Information System: 132388
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Hrabinec, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Physical Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Kung Fu, výuka, úpoly, tělesná výchovaKeywords (English)
Kung Fu lessons, martial arts, physical educationCílem mé diplomové práce je analyzovat kung fu z pohledu jeho zařazení do úpolů ve školní tělesné výchově a za pomoci konzultantů uvedených v teoretické části navrhnout zásobník cviků a vytvořit modelové hodiny, které mohou učitelé v hodinách tělesné výchovy využít. V teoretické části se věnuji historii, charakteristice, taxonomii a vyučování úpolů ve školní tělesné výchově. Dále teoretická část zahrnuje popis historie, charakteristiku a dělení kung fu. Následuje výchovný a zdravotní aspekt kung fu a přínos v oblasti pohybových schopností. Výzkumná část zahrnuje navržený zásobník cviků s obrázky a charakteristiku modelových hodin. Následně jsou zde uvedeny výsledky dotazníků pro žáky a učitele zpracované pro lepší přehled do tabulek s popisem a jejich vyhodnocení. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 257 žáků z 2. stupně základních škol ve Středočeském kraji a 6 jejich učitelů tělesné výchovy. Modelové hodiny a dotazníky pro žáky i učitele jsou zařazeny v přílohách. Z výzkumné části vyplývají tato fakta: Ve školní tělesné výchově se s výukou techniky pádů setkává 28% z dotazovaných žáků, s výukou bojových umění 42,4% a s výukou sebeobrany 55,6% respondentů. O zařazení kung fu do školní tělesné výchovy má zájem 72% respondentů z řad žáků. Více než polovina dotazovaných žáků (57,6%) shledává...
The goal of this thesis is to analyse kung fu from the pespective of teaching Combatives in Physicial Education courses, suggest model exercises with the help of the consultants named in the theoretical part and create model lessons that teachers may use in their Physical Education courses. The teoretical part focuses on history, taxonomy and teaching of Combatives in Physical Education courses. In addition, in describes history, characteristics and taxonomy of kung fu. The experimental part suggest model exercises with pictures and characteristics of model lessons. It also analyses questionnaires collected from students and teachers and summarises the results in tables. Questiaonnaires investigation attended 257 stunednts from second grade of elementary shool in centralbohemie region and 6 their teachers of Physical Education courses. Model classes and questionnaires for students ann teachers are included in attchments. From research part ensues these facts: In Physical Education courses meets with downfall technique 28% of requested students,with martial arts teaching 42,4% and with self-defence teaching 55.6% respondents. 72% requested students has interest to add kung fu to Physical Education courses. More than half of requested students (57,6%) founds teaching of Combatives usefull in common...