Státní maturity: deklarované záměry z pohledu aktérů
State-administrated secondary schooling leaving examinations (Maturita): stated objectives from the actors perspective
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79596Identifiers
Study Information System: 166747
CU Caralogue: 990020946090106986
Collections
- Kvalifikační práce [18442]
Author
Advisor
Referee
Šojdrová, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology a Social Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
13. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Státní maturity, Q metoda, aktéři, vzdělávací politika, perspektivy, Česká republikaKeywords (English)
Matura, upper-secondary leaving examination (Czech A-Level exams), Q methodology, actors, education policy, perspectives, Czech RepublicPředkládaná bakalářská práce je zasazena do kontextu vzdělávací politiky jako jedné ze subdisciplín politiky veřejné. Rozkrývá problematiku maturitní zkoušky a zejména představí některé z aktuálních myšlenkových proudů v oblasti maturitní zkoušky, a sice z pohledu aktérů vzdělávací politiky. Perspektivou teorie advokačních koalic si klade ambice na odhalení ideových konsenzů v maturitním diskursu napříč segmentem zvolených odborných účastníků. Za tímto účelem je při výzkumu aplikovaná Q metoda, která je ve své podstatě schopna tyto myšlenkové shody rozkrýt a identifikovat tak hledané koalice. Významnou částí práce se následně stává kapitola s výstupy z Q faktorové analýzy, která jednoznačně odhaluje dva nezávislé myšlenkové proudy. Součástí provedeného terénního výzkumu byly i explorační rozhovory, jejichž výstup významně napomohl k popisu zjištěných faktorů respektive advokačních koalic.
The bachelor's thesis deals with the area of education policy as a subset of public policy. It focuses on the issues associated with the Czech secondary school graduation examination (maturitní zkouška), presenting especially the current thinking in the area of graduation examination from the viewpoint of education policy actors. This thesis utilises the Advocacy Coalition Framework approach to identify belief consensuses within the graduation examination discourse across a segment of selected expert participants. For this purpose, the Q-methodology is applied as it is fundamentally able to reveal consensuses and thus identify the relevant coalitions. The chapter containing the outputs of Q factor analysis constitutes a crucial part of the thesis, clearly revealing two independent schools of thought in this area. Exploratory interviews were conducted during field research and their outputs significantly contributed to the description of the established factors and advocacy coalitions.