Integrace studenta s těžkým tělesným postižením se zvláštním zaměřením na výuku tělesné výchovy
Integration of a student with severe physical disability with special focus on physical education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79359Identifikátory
SIS: 167981
Kolekce
- Kvalifikační práce [8435]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Daďová, Klára
Malá, Michaela
Oponent práce
Prokešová, Eva
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Tělesná výchova a sport
Katedra / ústav / klinika
Zdravotní TV a tělovýchovné lékařství
Datum obhajoby
8. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
fokomélie, integrace, tělesná výchova, střední škola, student se zdravotním postiženímKlíčová slova (anglicky)
phocomelia, integration, physical education, high school, student with severe physical disabilityNázev: Integrace studenta s těžkým tělesným postižením se zvláštním zaměřením na výuku tělesné výchovy Cíle: Cílem práce je prostřednictvím kasuistiky poukázat na možnosti integrace žáka s těžkým tělesným postižením, konkrétně fokomélií horních i dolních končetin, do výuky tělesné výchovy. Metody: Vzhledem k jedinečnosti tématu byla zvolena metoda kazuistiky, neboli případová studie žáka s tělesným postižením fokomélie. Jako metody sběru dat byly využity rozhovory, analýza dokumentace, dotazníky a pozorování. Výsledky: Z výsledků vyplývá, že integrovat žáka s fokomélií lze částečně. Vždy je nutná komplexní znalost specifik konkrétního postižení. Výstupem našeho zkoumání jsou uskutečněné vyučovací jednotky v souladu s ŠVP (korespondující s RVP) s integrací žáka s fokomélií. Z následného hodnocení můžeme konstatovat, že vhodnými postupy se jeví peer-tutoring, modifikované obsahy výuky a paralelní individuální výuka. Tyto principy adaptované tělesné výchovy zajistily kooperaci žáka s kolektivem třídy, podpořily jeho empowerment a podařilo se nám rozšířit jeho zkušenost s různými pohybovými aktivitami, i s přesahem do volného času. Klíčová slova: fokomélie, integrace, tělesná výchova, střední škola, student se zdravotním postižením
Title: Integration of a student with severe physical disability with special focus on physical education Objectives: The aim of this thesis is using a case study to point out possibilities of integration of a student with severe physical disability, specifically phocomelia, into Physical education. Methods: Due to the uniqueness of the issue, a casuistry or a case study was chosen. Interviews, documentation analysis, questionnaires and observation were used for a data acquisition. Results: Results imply that a partial integration of a student with phocomelia is possible. It is always necessary to know the specifics of a physical disability. The output of our research represent lessons that the student with phocomelia took part in. Consequently, we found peer-tutoring, modified contents of education and a paralel individual education as a beneficial practice. These principles of adapted physical education had an effect of the student's cooperation with the class. They gave support to his empowerment as well. We also extended the student's experience with various physical activities that can variegate his free time activities. Keywords: phocomelia, integration, physical education, high school, student with severe physical disability