Vlastnické právo k pozemku
The Ownership Right to Land
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78751Identifikátory
SIS: 148505
Kolekce
- Kvalifikační práce [14027]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Humlíčková, Petra
Fakulta / součást
Právnická fakulta
Obor
Právo
Katedra / ústav / klinika
Katedra práva životního prostředí
Datum obhajoby
28. 4. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Právnická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
pozemek, vlastnické právo, pozemkový vlastník, pozemkové vlastnictvíKlíčová slova (anglicky)
piece of land, ownership right, landowner, land ownershipTématem diplomové práce je problematika týkající se vlastnického práva k pozemku, přičemž práce se na toto téma snaží nahlížet ze dvou rovin. V prvé rovině tak vymezuje vlastnické právo k pozemku, zejména jeho objekt, subjekt a předmět a rovněž popisuje specifické vlastnosti půdy a jejich projevy v pozemkovém vlastnickém právu a související právní úpravě. V druhé rovině pak práce rozebírá vybrané instituty z hlediska problematických otázek, které vyvstaly v souvislosti s přijetím zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, který do našeho právního řádu zavedl nové instituty, případně ty původní do jisté míry modifikoval. Práce tak za použití porovnání současné a předchozí právní úpravy a odborné literatury hledá odpověď na otázku, zdali je možné tyto změny vnímat pozitivně či naopak jsou posuzovány spíše negativní a problematické.
The thesis deals with issues relating to the ownership of land, analysing it on two different levels. On the first level, it defines the ownership of the land, particularly its object and subject, and also describes the specific properties of soil, and their manifestations in land property rights and related legislation. On the second level, the work discusses selected institutes in terms of problematic issues that have arisen in connection with the introduction of the Act no. 89/2012 Coll., Civil Code, which has brought into our legal system new institutes or modified to some extent the old ones. The thesis compares the current and the previous legislation and with the aid of the specialized literature seeks to answer the question whether it is possible to perceive these changes positively or whether they are considered rather negative and problematic.