Hlavní vedoucí dětského tábora - pedagog a manažer
Main camp leader - a pedagogue and manager
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78727Identifiers
Study Information System: 175541
CU Caralogue: 990020889040106986
Collections
- Kvalifikační práce [20514]
Author
Advisor
Referee
Dvořáková, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
neformální vzdělávání, zájmové vzdělávání, dětský tábor, hlavní vedoucí, pedagog volného času, manažer, kvalifikaceKeywords (English)
non-formal education, leisure-time education, children's camp, children's camp main leader, leisure-time pedagogue, manager, requirementsZávěrečná diplomová práce se věnuje pedagogickým a manažerským činnostem hlavních vedoucích dětských táborů. Cílem je vystihnout tyto činnosti a analyzovat formální předpoklady - odbornou kvalifikaci a praxi - k výkonu funkce u hlavních vedoucích, kteří vedou tábor jiného pořadatele, než je školské zařízení zájmového vzdělávání. Vychází z předpokladu, že většina těchto pracovníků kvalifikační předpoklady nesplňuje, neboť nejsou vyžadovány žádným právním předpisem. Teoretická část komparační metodou zařazuje tábory do oblasti volnočasového vzdělávání, popisuje jejich historický vývoj, objasňuje podmínky pořádání. Věnuje se pedagogickým a manažerským činnostem hlavních vedoucích a kompetencím, které jsou pro výkon funkce žádoucí. Uvádí možnosti získání odborné kvalifikace. Cílem výzkumné části bylo potvrdit či vyvrátit předpoklad, že hlavní vedoucí táborů těchto pořadatelů nesplňují kvalifikační předpoklady. Výzkumu, realizovaného formou dotazníkového šeření a doplňujících řízených rozhovorů, se zúčastnili 103 respondenti - hlavní vedoucí táborů pořádaných v roce 2016 v Jihočeském kraji. Analýza výsledků vyvrátila původní předpoklad. Prokázala, že hlavní vedoucí splňují formální předpoklady k výkonu funkce ve vyšší míře, než byla předpokládána - nejméně polovina hlavních vedoucích sledovaného souboru...
The Master's Thesis focuses on pedagogical and managerial tasks of children camps' main leader. The aim is to define these tasks and to analyse the position's official formal characteristics - professional qualification and experience - for camps organized by bodies that are not leisure time educational centres. The assumption here is that mostly the head chiefs do not hold professional qualification as there is no legal obligation. The Theory uses comparative method to classify camps as leisure time educative activity. Further, the history and legal and practical conditions of the camps are described. Pedagogical and managerial tasks of the head chiefs are explained together with desirable competences. Possible ways of gaining the professional qualification are presented. In the Research part the above stated assumption was supposed to be confirmed or rejected through a questionnaire and additional guided interviews. 103 respondents of the research were head chiefs of children camps organized in 2016 in South Bohemian Region, Czech Republic. Results' analysis rejected the stated assumption. It was proved that a greater-than-expected number of the camps' head chiefs are professionally qualified. At least 50 % of the respondents have the necessary pedagogical qualification together with suitable...
