Globální televizní formáty a jejich adaptace v zemích střední Evropy
Global television formats and their adaptation in Central Europe
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78477Identifiers
Study Information System: 167438
Collections
- Kvalifikační práce [16295]
Author
Advisor
Referee
Štoll, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
22. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
televizní formát, globalizace, kulturní imperialismus, glokalizace, střední Evropa, adaptaceKeywords (English)
television format, globalisation, cultural imperialism, glocalisation, Central Europe, adaptationDiplomová práce se zabývá úspěšností adaptace globálních televizních formátů v regionu střední Evropy. Mediální systémy v České republice, Maďarsku, Polsku a Slovensku prošly v devadesátých letech výraznou transformací, v jejímž rámci byly utvářeny i jednotlivé televizní trhy. Na tyto trhy začaly postupně působit globální vlivy. Tato práce přibližuje teorii globalizace se zaměřením na koncepty kulturního imperialismu a kulturní globalizace. Jedním z nejvýraznějších procesů v rámci globalizace médií je vznik globálních televizních formátů. V současné době převažuje názor, že tyto globální formáty napomáhají kulturní heterogenizaci a pluralizaci. Lokální adaptace televizních formátů získávají zároveň národní kulturní významy, důležité pro daný region. S pronikáním globálních televizních formátů na lokální trhy je spojen termín glokalizace, který je v současnosti používán v souvislosti s formáty častěji než pojem globalizace. Tato práce zachycuje adaptaci formátů v jednotlivých zemích středoevropského regionu. Na základě sledovanosti je porovnávána popularita globálních formátů v tomto regionu. Zároveň je vyhodnoceno, který formát má v rámci regionu nejuniverzálnější dopad a zdali mají diváci těchto zemí podobné kulturní preference. Následně jsou popsány další tendence typické pro televizní trhy...
The aim of this diploma thesis is to describe how successfully are global television formats adapted in the region of Central Europe. Media systems in the Czech Republic, Hungary, Poland and Slovakia were considerably transformed after the fall of communism in the 1990s. Television markets started to be built within the new media systems. This thesis describes a globalization theory with focus on the concepts of cultural imperialism and cultural globalization. Emergence of the global television formats is one of the most visible processes within the globalization. There is a prevailing opinion presently that the global formats contributes in some ways to cultural heterogenization and pluralization. Local adaptations of global formats acquire meanings of national culture. The term glocalisation is connected with spreading of the global formats. This term is nowadays used more often than the term globalisation in relation to global formats. This diploma thesis is concerned with the adaptation of formats in the countries of Central Europe. Popularity of global formats in this region is compared on the basis of ratings. There is also evaluated which format has the most universal impact in the region and if audiences in these countries have similar cultural preferences. Afterwards, other trends typical...