Podpora souvislého mluveného projevu žáků ZŠ
Supporting speaking competence of children in primary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77852Identifiers
Study Information System: 147768
CU Caralogue: 990020955900106986
Collections
- Kvalifikační práce [23980]
Author
Advisor
Referee
Šebesta, Karel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
20. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
mluvený projev, základní škola, komunikační výchova, postup výkladový, slovní hry, učebnice českého jazykaKeywords (English)
speaking competence, primary education, communication education, expository writing, word games, Czech language textbooksTato diplomová práce pojednává o tématu podpory souvislého mluveného projevu žáků základní školy. Zaměřuje se zejména na žáky 5. a 6. ročníku a na slohový postup výkladový, přičemž podává základní vývojové charakteristiky této věkové skupiny. Ve své stěžejní části přináší práce vedle porovnání současných učebnic českého jazyka s ohledem na podporu mluveného projevu a požadavky RVP především soubor aktivit, které mohou doplnit cvičení v těchto učebnicích. V poslední kapitole práce je pak popsáno testování vybraných aktivit se skupinou žáků 5. ročníku včetně hodnocení a zpětné vazby žáků. Klíčová slova: mluvený projev, základní škola, komunikační výchova, postup výkladový, slovní hry, učebnice českého jazyka
This diploma thesis deals with support of speaking competence of children in primary school. It focuses especially on the 5th and 6th grade students and on an expository writing whereas it explicates the basic developmental characteristics of this age group. In its crucial part, diploma comes with a unique set of activities, which could accompany the exercises in the Czech language textbooks used nowadays. Finally, in the closing chapter, the testing of selected activities with a group of 5th grade students is described including an evaluation and a feedback of students. Keywords: speaking competence, primary school, communication education, expository writing, word games, Czech language textbooks