Problémy socializace dětí z pěstounských rodin na druhém stupni základních škol
Problems of Socialization of Children in Foster Care in Secondary Schools
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77729Identifikátory
SIS: 178439
Kolekce
- Kvalifikační práce [17642]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Geissler, Hana
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra veřejné a sociální politiky
Datum obhajoby
13. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Socializace, adaptace, pěstounská péče, inkluzivní vzdělávání, deprivace, vrstevnické vztahyKlíčová slova (anglicky)
Socialization, adaptation, foster care, psychological needs deprivation, peer relationsTato bakalářská práce se zabývá procesem socializace dětí, které vyrůstají v pěstounských rodinách, na druhém stupni základních škol. Cílem je popsat proces socializace ve dvou významných sociálních skupinách pro tyto děti - v pěstounské rodině a ve školním kolektivu - a charakterizovat některé specifické projevy těchto dětí v procesu socializace, jejich vnímání pěstounské rodiny a školního kolektivu. Skrze kvalitativními rozhovory byl zkoumán proces socializace z pohledu pěstounů, třídních učitelů a dětí. Přičemž porovnává tři případy pěstounských rodin, subjektivním pohledem aktérů, úspěšné a neúspěšné socializace. Z výsledků výzkumu vyplývá, že se tyto děti se do nového prostředí adaptují s rozdílnou úspěšností, projevují se v kolektivu odlišně, a někdy výrazněji vybočují ze svého prostředí, což může být následkem nedostatečného zázemí a jistot z biologických rodin.
This thesis is focused on the process of socialization of childen growing up in foster care families at secondary schools. The aim is to describe the process of socialization in two main social groups for these chidren - foster family and school class - and describe some specific behaviour of these children in the process of socialization, their perceptions of foster families and the school community. By qualitative interviews was examined socialization proces, from the perspective of foster parents, classroom teachers and children. The study compares three cases of foster family, successful and unsuccessful socialization by the subjective view of participants. The research results suggest that these children adapt to a new environment with varying success, their group beviour is different and sometimes deviate significantly from their environment, which may be due to lack of family background and security of biological families