Alegorie módy (případ Luisa Ziková)
Allegory of fashion (Luisa Zikova's Case)
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77367Identifiers
Study Information System: 166417
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Merhaut, Luboš
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
5. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Luisa Ziková, dekadence, alegorie, móda, fin de siècle, způsob psaníKeywords (English)
Luisa Ziková, dekadence, allegory, fashion, fin de siècle, the way of writingBakalářská práce se soustředí na otázku vztahu psaní a módy v období fin de siècle. Alegorie módy, tak jak ji uvedl v život Charles Baudelaire v eseji Malíř moderního života, a dále rozvinul Oskar Wilde, je východiskem analýz tvorby Luisy Zikové, předčasně zemřelé autorky 90. let 19. století. Tato práce bude sledovat na základě analýz její povídkové tvorby otištěné i z pozůstalosti celkovou proměnu literárních postupů období ve vztahu ke kategoriím pomíjivosti a trvalosti, vnějšku a vnitřku, vědomí a nevědomí. Bude vycházet z teoretických a historických analýz českého modernismu Petra Málka, Michala Topora, Roberta Pynsenta a dalších.
This bachelor thesis concentrates on the issue of the relationship of fashion and literature in the period of fin de siècle. The allegory of fashion, as it was brought to life by Charles Baudelaire in "The Painter of Modern Life and Other Essays" and subsequently developed by Oscar Wilde, is one of the results of Luisa Zikova's analysis, the prematurely deceased writer of the 90s of the 19st century. This thesis follows the overall change in the literary methods based on the analyses of her short stories, both published and from estate, in the relation to categories of transiency and permanency, outside and inside, consciousness and unconsciousness. It will stem from the theoretical and historical principles of the Czech modernism of Petr Málek, Michal Topor, Robert Pynset and others.