Přechod žáků mezi základní a střední školou z hlediska výuky matematiky
Transfer from the lower to upper secondary school from the point of view of teaching mathematics
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76638Identifiers
Study Information System: 173325
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Novotná, Jarmila
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematics
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 1. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Vzdělávání, přechod, učení, školní vzdělávací program, osobnostKeywords (English)
Education, transfer, learning, school educational programme, personalityTato práce má za cíl zhodnotit vliv přechodu žáků ze základní školy na střední školu z hlediska výuky matematiky. Byly vybrány 3 dívky ze stejné třídy devátého ročníku základní školy, které přešly na stejnou SŠ do stejné třídy. Pomocí dotazníků a didaktického testu z matematiky, které byly zadávány v září 2014 a v lednu 2015, jsem zkoumal vliv přechodu na SŠ z hlediska didakticko-psychologického a matematického. Vybrané dotazníky byly rovněž dány jejich učitelům matematiky s cílem zjistit, jak oni vidí vybrané charakteristiky dívek. Následně byly všechny dotazníky pro každé období porovnány a učiněny závěry. Přechod na střední školu měl na zkoumané dívky převážně negativní účinek. V průběhu prvního pololetí prvního ročníku se dívky nezlepšily v dovednosti upravit algebraické výrazy a jejich postoj k matematice se zhoršil zejména vlivem větších nároků učitele. Je zde předpoklad, že toto období je přechodné, a že až si dívky na nové škole zvyknou, nakonec svůj postoj k matematice změní k lepšímu. KLÍČOVÁ SLOVA: Vzdělávání, přechod, učení, školní vzdělávací program, osobnost, chování
This thesis is aimed at the transfer of pupils from lower to upper secondary schools from the point of view of teaching mathematics. Three pupils were selected who attended the same lower secondary school and moved to the same upper secondary school. The impact of the change of schools on the girls (from the pedagogical-psychological and mathematical points of view) was measured via questionnaires and mathematical tests. The girls' teachers were given similar questionnaires to see what their views of some characteristics of the girls were. It was found out that the change of schools had mostly negative effects for the pupils. During their first half of the year at the secondary school, their knowledge of algebraic expressions did not improve and their attitude to mathematics got worse, mainly due to the higher demands of the new teacher. It is assumed that this is only a temporary issue and that the girls' attitude to mathematics will improve again when they get used to the new way of teaching. KEYWORDS: Education, transfer, learning, school educational programme, personality, behavior