Tóny přírody aneb ekonaratologie prostřednictvím lidové písně
Sounds of Nature or Econarratology through the Folk Songs
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76069Collections
- Kvalifikační práce [14370]
Author
Advisor
Referee
Hlaváčová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 1. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
předškolní věk, ekonaratologie, zvuky přírody, lidové tradice, lidová píseň, narativní výzkum
Keywords (English)
preschool children, environmental narratology, nature sounds, lore, folk songs, narrative research
Tématem diplomové práce je ekonaratologie ve spojení s lidovou písní, která je podrobena zákonům přírody a tvoří jakýsi myšlenkový soubor života přírody. Zpěv písní je nedílnou součástí narativního přístupu, vyprávění je doplněno tóny a melodií pro lepší zapamatování. Teoretická část definuje pojmy: narativita, ekonaratologie a lidová píseň. Zajímá mě, jaké místo v současnosti narativní metoda v environmentálním vzdělávání zastává a jaké jsou její přínosy. Zmiňuji také využití příběhu a lidové písně jako prostředku edukace v praxi. Cílem diplomové práce je na základě výzkumných nálezů zjistit, nakolik jsou děti schopny podle nahrávek ze zvukového záznamu rozeznat a určit hlasové projevy domácích či lesních zvířat a průmyslové zvuky z okolního světa. V rámci výzkumného zjištění je využit kvalitativní výzkum, který je doplněn v některých úsecích výzkumem kvantitativním. Výzkumným nástrojem jsou individuální rozhovory nad zvukovým materiálem, které aplikuji u dětí předškolního věku. Klíčová slova: narativita, ekonaratologie, lidová píseň, zvuky přírody, lidové tradice, výzkum
The topic of the thesis is econaratology in conjunction with folk songs, which is subject to the laws of nature and forms a sort of mind set of the of nature life. Singing songs is an integral part of the narrative approach, narrative is complemented by tones and melodies for better memorization. The theoretical part defines the terms: narration, econaratology and folk song. I am interested in what place there the narrative approach in environmental education takes and what are its benefits. I allude to the use of narrative and folk songs as a means of education in practice. The aim of the thesis is based on research findings to determine the extent to which children are able to follow recordings of sound recording recognize and identify vocalizations of domestic or wild animals and industrial sounds of outside world. The research findings are utilized qualitative research, supplemented in some parts of quantitative research. Research tools are the individual interviews over the audio material, which I apply in preschool children. Keywords: narration, econaratology, folk song, nature sounds, folk traditions, research.