Od krajiny k racionalitě - krajinářská východiska českého neokonstruktivismu
From landscape to rationality - landscape bases of the Czech neoconstructivism
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75205Identifiers
Study Information System: 164437
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Pospiszyl, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
12. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Zdeněk Sýkora, Karel Malich, Vladislav Mirvald, Jan Kubíček, Kamil Linhart, český neokonstruktivismus, Salcmanova škola, skupina Křižovatka, krajinomalba, české umění 60. letKeywords (English)
Zdeněk Sýkora, Karel Malich, Vladislav Mirvald, Jan Kubíček, Kamil Linhart, Czech neoconstructivism, the Salcman school, the Křižovatka (Crossroads) group, landscape-paiting, Czech art in the 1960'sTato bakalářská práce se zabývá českými umělci, jejichž dílo implikuje směřování od krajinomalby k racionálním a konstruktivním tendencím. Důraz je přitom položen na čtyři z výrazných konstruktivistů - Zdeňka Sýkoru, Karla Malicha, Vladislava Mirvalda, Kamila Linharta - a jejich výtvarný vývoj do konce 60. letech. Distanc od příkladu meziválečných hnutí a odlišnost od soudobé konstruktivní a racionální tvorby v zahraničí dává o to větší význam vlastnímu krajinářskému východisku, o jehož dosahu na specifičnost díla českých konstruktivně orientovaných tvůrců je v této práci pojednáno. V souvislosti s tím se práce zaměřuje na roli tzv. Salcmanovy školy či skupiny Křižovatka. Pro celostní pohled je však pozornost soustředěna i na autory, kteří svým osobitým přístupem ke konstruktivismu a spletitějším směřováním od krajiny k racionalitě představují širší okruh tohoto fenoménu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This bachelor thesis deals with Czech artists whose work of art imply the development from landscape- painting to rational and constructivist tendencies. Thus it emphasizes four distinctive constructivist artists - Zdeněk Sýkora, Karel Malich, Vladislav Mirvald and Kamil Linhart - and their development until the end of 1960s. The distance from the interwar movements and difference from foreign simultaneous constructivist and rational creation give even greater importance to the proper landscape basis which influence on the particularity of the work of Czech constructively oriented creators is discussed in this thesis. In connection with it the work focuses on the role of Salcman's school or the group called Křižovatka. For the overall insight the work refers to the artists who represent wider range of this phenomenon due to their individual approach to the constructivism and complicated direction from the landscape to the rationality. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)