Metoda Grunnlaget jako nástroj snižování vzdělanostních nerovností v předškolní pedagogice
Grunnlaget Method of Concept Teaching Model as an Instrument for Reducing of Inequallities in Pre-Primary Education
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74839Identifiers
Study Information System: 136895
Collections
- Kvalifikační práce [21700]
Author
Advisor
Referee
Švandová, Martina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
6. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
inkluzivní vzdělání, pojmové učení, rovné šance, nerovnosti ve vzděláníKeywords (English)
conceptual teaching, equal chance, inequality in a educationZákladním východiskem bakalářské práce je obecné pojetí sociálního znevýhodnění, v jehož rámci autorka řeší problematiku vzdělanostních nerovností. Jako jeden ze zdrojů těchto nerovností autorka označuje nedostatečnou připravenost dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí na vstup do základního vzdělávání. Autorka nezkoumá příčiny tohoto jevu, zaměřuje se na možnosti jeho nápravy. Možnost nápravy autorka spatřuje ve včasné intervenci v průběhu preprimárního vzdělávání. Jako možný nástroj intervence autorka navrhuje Metodu pojmového vyučování. V předkládané práci detailně představuje výukový program této metody, norský vzdělávací program Grunnlaget. Efektivitu metody autorka dokládá na zahraničních případových studiích a na vlastním kvalitativním výzkumu. V závěru se vyslovuje pro možnosti neziskového sektoru jako vhodného doplňku školského systému. Klíčová slova:Sociální znevýhodnění, rovné příležitosti, vzdělanostní nerovnosti, model pojmového vyučování, Grunnlaget.
The fundamental aspect of this Bachelor's thesis is a general concept of social disadvantage, in witch the author adresses the issue of inequality of education. As one of the sources of these inequalites the author refers to the lack of readiness of children of socially disadvantaged backgrounds access to primary education. The author does not examine the causes of this phenomenon, instead focuses on possible remedies. The autor sees the possibility of redress of early intervention during the pre-primary education. As a possible way of intervention the author proposes the Concept Teaching Model. In the present work author acquaint a detailed tutorial of this method, Norweigan educational program Grunnlaget. The author demonstrates the effectiviness of method for foreign case studies and its own qualitative research. In conclusion the author support non-profit institution as a possible useful suplement to the school system. Key words:Social disadvantages, equality of access, inequality of education, Concept Teaching Model, Grunnlaget.