Ženský hlas v současné teorii
The Female Voice in Contemporary Theory
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74373Identifiers
Study Information System: 166283
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Consultant
Zdrálek, Vít
Referee
Kolářová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology - Italianistic
Department
Institute of Musicology
Date of defense
5. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
ženský hlas, teorie, gender, feminismus, poststrukturalismus, psychoanalýza, soudobá vokalitaKeywords (English)
female voice, theory, gender, feminism, post-structuralism, psychoanalysis, contemporary vocal musicPředkládaná bakalářská práce si klade za cíl seznámit českou muzikologickou obec s probíhající teoretickou debatou o ženském hlase. Pomocí metody close reading neboli důkladného čtení autorka představuje vybrané texty a konkrétní úvahy o ženském hlase, vycházející z teoretického zázemí fenomenologie, feministické teorie či psychoanalýzy. V neposlední řadě práce dává podnět k uvažování o ženském hlase v rámci soudobé hudby, která často předpokládá práci s hlasem bez textu. Tím je relevantní pro zmíněnou debatu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This BA thesis aims to inform Czech musicological circles about the current theoretical debate on female voice. Employing the method of close reading, the author introduces selected texts and reflections on the female voice, using phenomenology, feminist theory or psychoanalysis as a theoretical background. Last, but not least, the thesis provides an impetus to think about female voice in the context of contemporary music, which, with its frequent use of vocalisation without lyrics, is especially pertinent to the aforementioned debate. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)