Připravenost učitelů cizích jazyků na výuku žáků se specifickými poruchami učení
Readiness of foreign languages teachers to teach students with specific learning disabilities
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74131Identifiers
Study Information System: 162092
Collections
- Kvalifikační práce [19333]
Author
Advisor
Referee
Nováková, Daniela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy - Social Sciences Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Specifické poruchy učení, metody výuky, výuka cizích jazyků, vzdělávání učitelůKeywords (English)
Specific learning disabilities, educational methods, teaching foreign languages, education of teachersNÁZEV: Připravenost učitelů cizích jazyků na výuku žáků se specifickými poruchami učení AUTOR: Dagmar Andršová KATEDRA (ÚSTAV) Katedra pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. ABSTRAKT: Cílem mé bakalářské práce bylo zorientovat se v typech poruch učení, jejich příčinách a projevech při výuce cizích jazyků. Dále pak popsat metody výuky a osvojování vědomostí a dovedností u žáků se specifickými poruchami učení. Zaměřila jsem se i na úlohu a přístupy učitelů ve vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. Prostřednictvím dotazníkového šetření jsem zjišťovala připravenost a způsoby vzdělávání učitelů cizích jazyků v této problematice s vyhodnocením nasbíraných dat a závěrečným shrnutím této problematiky. Práce by měla sloužit nejen pro akademické účely, ale i pro informovanost učitelů cizích jazyků a možnosti výběru jejich další práce při výuce žáků se specifickými poruchami učení. KLÍČOVÁ SLOVA: Specifické poruchy učení, metody výuky, výuka cizích jazyků, vzdělávání učitelů
TITLE: Readiness of foreign languages teachers to teach students with specific learning disabilities AUTHOR: Dagmar Andršová DEPARTMENT: Department of pedagogy SUPERVISOR: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. ABSTRACT: Aim of my baccalaureate work was to find my orientation in types of learning disabilities, their causes and effects on teaching of foreign languages. And then describe educational methods and adopting of knowledge and skills for students with learning disabilities. I also aimed on role and attitude of teachers in education of pupils with learning disabilities. Through questionnaire inquiry I was investigating readiness and forms of education by teachers of foreign languages in this problematics, with evaluation of collected data and final summarization of this problematics. Work should serve not only for academical purposes, but also for informing teachers of foreign languages and choosing of their future work in educational process of pupils with specific learning disabilities. KEYWORDS: Specific learning disabilities, educational methods, teaching foreign languages, education of teachers.