Fuel Demand Elasticity on Car Fuel Taxes
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73982Identifiers
Study Information System: 172476
Collections
- Kvalifikační práce [17877]
Author
Advisor
Referee
Khymych, Olha
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
6. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Elasticita poptávky pohonných hmot, spotřební daňKeywords (English)
fuel demand elasticity, excise dutiesHlavním cílem této práce je určit elasticitu poptávky po spotřebních hmotách na spotřební dani ve 12 vybraných evropských zemích. Panelový model je nejprve rozšířen o česká data. Výsledky prokazují nejvyšší elasticitu poptávky v České Republice. Dále je model doplněn o možnost vyfiltrovat data o spotřebě od nákupů vyvolaných rozdílem cenových hladin pohonných hmot mezi sousedními zeměmi. Následně je zkoumán samotný vliv rozdílu cen pohonných hmot mezi zeměmi na domácí poptávku po pohonných hmotách. Ve většině zemí z vybraného vzorku byla tato souvislost prokázána. JEL klasifikace C23, H23, L91, Q31 Klíčová slova pohonné hmoty, elasticita poptávky, spotřební daň, Evropa, cena Email autora dalibor.vagner@gmail.com Email vedoucího práce lukasrecka@gmail.com
The main focus of this thesis is to estimate the fuel demand elasticity on excise tax levied on gasoline and diesel. This work utilizes and subsequently develops the model and data set already published in the literature devoted to fuel taxation. The main contribution is the close analysis of the data from the Czech Republic and following comparison with the results from other countries. Furthermore, this paper extends the model by allowing it to filter out interstate shifts in purchases induced by different fuel price levels in neighboring countries. The relationship between interstate price differences and domestic fuel demand is consequently analyzed. JEL Classificiation C23, H23, L91, Q31 Keywords fuel, demand elasticity, car fuel tax, Europe, price Author's email dalibor.vagner@gmail.com Supervisor's email lukasrecka@gmail.com