Integrace žáka s nemocí epidermolysis bullosa dystrophica do školního vzdělávání na prvním stupni základní školy se zvláštním zaměřením na výuku tělesné výchovy
Integration of pupil with Epidermolysis bullosa dystrophica disease with special focus on physical education into the primary school education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73568Identifiers
Study Information System: 155174
Collections
- Kvalifikační práce [8844]
Author
Advisor
Referee
Daďová, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
nemoc motýlích křídel, epidermolysis bullosa dystrophica, integrace, tělesná výchovaKeywords (English)
Epidermolysis bullosa, integration, physical education, primary schoolNázev: Integrace žáka s nemocí epidermolysis bullosa dystrophica do školního vzdělávání na prvním stupni základní školy se zvláštním zaměřením na výuku tělesné výchovy. Cíle: Cílem práce je prostřednictvím kasuistiky poukázat na možnosti integrace žáka s tělesným postižením, konkrétně s nemocí epidermolysis bullosa dystrophica, do školního vzdělávání na prvním stupni základní školy, zvláště ve výuce tělesné výchovy. Metody: Vzhledem k jedinečnosti tématu byla zvolena metoda kasuistiky, neboli případová studie žákyně s onemocněním epidermolysis bullosa dystrophica. Dílčí výzkumná šetření probíhala jak se žákyní, tak s učiteli, spolužáky, asistentkou pedagoga a rodinou dívky. Jako metody sběru dat byly využity dotazníky, rozhovory a analýza odborné dokumentace. Výsledky: Z výsledků vyplývá, že integrovat žáka s EBD do výuky tělesné výchovy lze pouze částečně. Nejvhodnějším obdobím se jeví doba od 1. do 3. ročníku základní školy. Širší šetření ukázalo, že žákyně se ve třídě cítí dobře a do třídního kolektivu zapadá. Celkově můžeme konstatovat, že je žákyně spolužáky i učiteli vnímána pozitivně. Významná je v tomto směru práce učitelů a asistenta pedagoga. Třídní učitelka tvořila již od počátku pozitivní, klidné a přátelské klima a zejména díky ní dnes třída funguje jako "jeden celek", a proto je podle...
Title: Integration of pupil with epidermolysis bullosa dystrophica disease with special focus on physical education into the primary school education. Objectives: The aim of this thesis is to point out possibilities of pupil's integration with corporal defect, concretely epidermolysis bullosa dystrophica into primary school education with special focus on Physical education through case study. Methods: We have used case study, questionnaire and interview methods because of uniqueness of occurrence this disease in primary school. The main case study is focused on pupil with EBD disease. The partial research is focused on classmates, teachers, teacher's assistant and girl's family. Results: Results have shown us the only partly possibility to integrate pupil with EBD disease into PE. The most suitable period of time was 1 - 3 school year. The research has shown girl's fitting in class and also her good feelings there. In generally we can say, that pupil is well perceived by classmates and teachers. There is very important teacher's and assistant's activity. The class teacher promoted positive, peaceful and friendly atmosphere since first year a thanks to her the class functions as a whole now. According classmates and teachers is schoolgirl fully integrated in class. The important is also teacher's...