Porovnání manažerských kompetencí ředitele školy a manažera v komerční sféře
Comparison of managerial competencies headmaster and manager in the commercial sector
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73225Identifiers
Study Information System: 147697
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Trojan, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
30. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Manažerské kompetence, ředitel školy, manažer středního managementu, základní škola, komerční sféra, vedení lidí, další vzdělávání, shadowing, porovnání, celoživotní učeníKeywords (English)
Managerial competencies, headmaster, middle management, executives, shadowing, elementary school, commercial sector, leadership, comparison, lifelong learningZávěrečná práce se zabývá porovnáním manažerských kompetencí ředitele základní školy a manažera středního managementu komerční sféry v oblasti vedení lidí. Daná problematika vychází ze zkušeností, znalostí a dovedností, které využívají současní ředitelé základních škol a manažeři středního managementu v rámci svých manažerských kompetencí. Cílem práce a zvoleného kvalitativního výzkumu pomocí metody "shadowing", která vychází z celodenního pozorovatelného chování, je porovnat konkrétní manažerské kompetence mezi ředitelem základní školy a manažerem středního managementu komerční sféry v oblasti vedení lidí. Porovnáním konkrétních manažerských kompetencí bude možné porovnat úroveň, účel a důležitost konkrétních manažerských kompetencí pro ředitele základní školy a manažera středního managementu komerční sféry. Během výzkumu bylo použito i interview, které následovalo po některých pozorovaných situacích konkrétního chování ředitele základní školy a manažera středního managementu komerční sféry v oblasti vedení lidí. Konkrétní manažerské kompetence byly definovány na základě kombinace kompetenčních modelů, které jsou zmíněny a popsány v teoretické části této práce. Přínos výzkumu by mohl být v oblasti dalšího vzdělávání a v užší specifikaci manažerských kompetencí využitelných pro konkrétní pracovní...
Final thesis presents a comparison of managerial competencies of headmaster of elementary school with middle management manager in the commercial sector in the area of leadership. The issue is based on experience, knowledge and skills of the current headmasters of the primary schools and middle management managers within their managerial competencies. The aim of the work and chosen qualitative research using of methodology "shadowing", which comes from all day observable behavior is to compare specific managerial skills among primary school headmaster and manager of middle management in the commercial sector in area of leadership. By comparison of the specific managerial competencies we will be able to compare the level, purpose and importance of the specific managerial competencies to the primary school headmaster and manager of middle management of the commercial sector. During the research has been used an interview, which has been followed after several observed situations of concrete behavior of the headmaster of the elementary school and middle management manager in the commercial sector. Concrete managerial competencies have been defined based on combination of competence models, which has been mentioned and described in theoretical part of this thesis. Contribution of the research could be...