Neoformalistická analýza filmu Now Showing
Neoformalist Film Analysis of Now Showing
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72754Identifikátory
SIS: 99212
Kolekce
- Kvalifikační práce [22831]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Čeněk, David
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filmová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra filmových studií
Datum obhajoby
11. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
neoformalismus, neoformalistická filmová analýza, Raya Martin, Právě hrajeme, filipínská kinematografieKlíčová slova (anglicky)
neoformalism, neoformalist film analysis, Raya Martin, Now Showing, cinema of the PhilippinesTato bakalářská práce si klade za cíl zasadit do náležitého kontextu a následně analyzovat filipínský snímek Právě hrajeme, který natočil Raya Martin v roce 2008. V první části dochází nejprve k upřesnění teoretických východisek a určení metodologie práce. Pro kontextové zařazení je využito přístupu tzv. Nové filmové historie, konkrétně v podobě rozlišování mezi estetickou, ekonomickou, technologickou a sociální historií filmu vycházející z knihy Douglase Gomeryho a Roberta C. Allena Film History: Theory and Practice. Pro uchopení filmu je v analytické části využito přístupu Neoformalistické filmové analýzy tak, jak ji definuje Kristin Thompsonová ve své knize Breaking The Glass Armor: Neoformalist Film Analysis definuje Kristin Thompsonová. Cílem analýzy je potvrdit hypotézu, že hlavní dominantou filmu, která organizuje veškeré jeho formální prvky, je princip kolize. Film je tříštěn do jednotlivých segmentů, jež se vůči sobě vzájemně vymezují, jejich dominantním prvkem je tedy střet samotný, který značně přispívá i k sebereflexivnosti filmu. Nejprve v narativní a posléze ve stylistické analýze se podařilo dokázat platnost této hypotézy.
The aim of this bachelor thesis is to analyze within an appropriate context a filipino film Now Showing made by Raya Martin in 2008. In the first part we shall evaluate adequate theoretical background and pinpoint the methodology of this thesis. For the historic context I will be using the New Film History approach, specifically the distinction between aesthetic, economic, technologic and social history proposed in the book Film History: Theory and Practice by Douglas Gomery and Robert C. Allen. Regarding the film analysis we will use The Neoformalist film analysis defined by Kristin Thompson in her book Breaking The Glass Armor: Neoformalist Film Analysis. The objective of the analysis is to confirm that the main dominant of the film structuring all of the formal elements is the principle of colission. The film is shattered into individual segments, which are in opposition to each other. The colission itself is the main constituent of it, and significantly contributing to the film self-reflexivity. The analysis of narative and stylistic aspects succesfully proved the hypotesis of collission as the main dominant which subordinate all the formal elements and structures.