Geometrická zobrazení ve středoškolské matematice s podporou internetu
Geometric transformation in secondary school mathematics with the support of internet
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72545Identifiers
Study Information System: 141076
Collections
- Kvalifikační práce [11325]
Author
Advisor
Referee
Štěpánová, Martina
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Mathematics directed towards education
Department
Department of Mathematics Education
Date of defense
23. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Středová souměrnost, osová souměrnost, posunutí, otočení, stejnolehlostKeywords (English)
Point reflection, reflection symmetry, translation, rotation, homothecyTato práce se zabývá geometrickými zobrazeními v rovině vyučovanými na středních školách. Práce má formu webových stránek, obsahuje řadu interaktivních prvků usnadňujících studentovi pochopení problému jako hypertextové odkazy či krokování postupu konstrukce. Práce obsahuje řadu řešených příkladů. Hlav- ní důraz je kladen na názornost řešení problémů, a to v podobě náčrtků a appletů s konstrukcí příkladů. Názornost je umocněna využitím appletů. Konstrukce se zobrazuje postupně podle jednotlivých kroků, jak student rý- suje na papír. V appletech s konstrukcí daného příkladu je každý krok kon- strukce doplněn i příslušným symbolickým zápisem. Vytvořené stránky mohou využívat studenti středních škol, ale i učitelé k demonstračním účelům.
This work deals with geometric transformation in a plane in high school mathematics. The work is a web page, it contains several interactive components which help student to understand the problem like hyperlinks or stepping of the construction. The work contains several solved problems. Main emphasis is placed on illustration of problems in the form of drawings and construction. The illustration is better by using of applets. The applets show the steps of the construction one after another as the students proceed with the con- struction on a sheet of paper. Together with each step of construction its symbolic description is showed. Created web page could be used by high-school students as well as tea- chers to demonstrate the problem.