Možnosti e-learningu ve vzdělávání s přihlédnutím k psychologickým otázkám rozvojetvorného učení
E-learning possibilities in education taking into account psychological aspects of creative learning
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72398Identifiers
Study Information System: 124082
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Běhalová, Andrea
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
26. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
e-learning, e-learningový kurz, vzdělávání, možnosti, rozvojetvorné učení, firemní praxe, školské organizace, neškolské organizace, strategieKeywords (English)
e-learning, e-learning course, education, possibilities, creative learning, corporate practice, school organizations, non-school organizations, strategyDiplomová práce se pokouší kriticky nahlédnout na vzdělávání prostřednictvím e- learningu, kdy ústředním tématem jsou možnosti, které při propracované vzdělávací strategii tato forma vzdělávání nabízí. E-learning je v diplomové práci zasazen do celospolečenského kontextu vzdělávání v 21. století s ohledem na demografický vývoj české populace. Vedle představení a popisu nejdůležitějších součástí e-learningových kurzů se práce soustředí na samotný proces tvorby e-learningových kurzů, kde je využito zkušeností z firemní praxe, neboť právě ta je pro další výzkum v této oblasti velmi přínosná. Za podstatné v práci rovněž považujeme teoreticky rozvést pojem rozvojetvorné učení a ukázat jeho přínos k popisu možností e-learningu ve vzdělávání. V praktické části se věnujeme výzkumu e-learningu ve vybraných firmách, ve kterém se snažíme nastínit, jakým způsobem a jak efektivně je e- learning ve vybraných organizacích využíván. Klíčová slova: e-learning, e-learningový kurz, vzdělávání, možnosti e-learningu, rozvojetvorné učení, firemní praxe, vzdělávací strategie
This diploma thesis is trying to critically look at education via e-learning, with the main topic being the possibilities which (with elaborated learning strategy) this form of education is able to offer. E-learning, in this work, is set into a society-wide context of education in the 21st century with regards to demographic development of the Czech population. Apart from the introduction and description of the main parts of e-learning courses, the thesis focuses on the creation process of these courses as such. Company/corporate experience, which is particularly beneficial here, is being widely used throughout this thesis. We consider it very important to theoretically elaborate on the term of 'creative learning' and show its contribution to the description of possibilities of e-learning in education. Afterwards, in the practical part, we focus on researching e-learning in chosen companies; in which we are trying to outline which way and how effectively e-learning is being used at chosen institutions. Key words: e-learning, e-learning course, education, e-learning possibilities, creative learning, corporate practice, education strategy.