Pohybová skladba pro děti s poruchou autistického spektra
Motion Composition for children with Autistic Spectrum Disorder
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72363Identifiers
Study Information System: 137896
Collections
- Kvalifikační práce [8749]
Author
Advisor
Referee
Novotná, Viléma
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Secondary School Teacher Education - Physical Education - Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
porucha autistického spektra, rituální chování, narušená socializace, narušená představivost, narušená komunikace, pohybová skladba, organizace pomáhající lidem s autismemKeywords (English)
Autistic Spectrum Disorder, ritual behavior, disturbed socialization, disrupted power of visualization, disrupted communications, motion composition, organization(s) helping people with autismNázev: Pohybová skladba pro děti s poruchou autistického spektra Cíle: Cílem této práce bylo zjistit míru zvládnutí samostatného projevu pohybové skladby u dětí s poruchou autistického spektra. Metody: Ke zjištění míry samostatnosti byly použity metody pozorování s videozáznamem, který byl absolvován 1x za měsíc a zpětná vazba od druhých osob. Výsledky: Výsledky výzkumu poukazují na skutečnost, že děti s PAS jsou schopny samostatného provedení pohybové skladby. Některé děti by potřebovaly k dokonalému provedení delší časovou dotaci, ale dokáží si prvky zapamatovat, řadit je za sebou a po nácviku správně provést. Způsob provedení jednotlivých prvků se procentuálně zvýší, když mají děti vizuální předlohu a slovní doprovod. Vyhodnocené výsledky z druhé vědecké otázky, která se zabývala zjištěním náročnosti jednotlivých prvků pro děti s PAS, které vyšly překvapivě k našemu očekávání. Předpokládali jsme, že vzpor dřepmo bude nejtěžším prvkem pohybové skladby. Dle výsledků se však nejtěžšími prvky při samostatné realizaci staly - dřep a výskok. Klíčová slova: Rituální chování, narušená socializace, narušená představivost, narušená komunikace, organizace pomáhající lidem s autismem
Topic: Motion Composition for children with Autistic Spectrum Disorder Objectives: The aim of this thesis has been to find out the degree of mastery for individual performance of Motion Composition performed by children with Autistic Spectrum Disorder. Methods: Observation method was supplemented with video-recording that was conducted monthly. This was used to determine the degree of self-reliance. Also, feedback from other individuals has been used. Results: Outcomes of this survey indicate that children with Autistic Spectrum Disorder (ASD) are able to individually perform Motion Composition. Some children need more time to perform perfectly, but they are able to memorize components of Motion Composition, arrange them in the correct order and after some rehearsal they are able to perform Motion Composition correctly. The level of performance for individual components is raised proportionally when children can see visual execution of each element and also hear its description. Evaluated results of a second scientific question, which was related to the level of performance difficulty of individual components of Motion Composition for children with ASD, have brought unanticipated results. We anticipated that isometric exercises would be the most difficult components of Motion Composition. According...