Proměny ve vnímání značky Tatra Kopřivnice po roce 1989
Brand recognition differences of the Tatra Koprivnice company after 1989
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72043Identifiers
Study Information System: 151925
Collections
- Kvalifikační práce [17632]
Author
Advisor
Referee
Klimeš, David
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
15. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Tatra, značka, historie značky, marketingová komunikace, komunikační doporučeníKeywords (English)
Tatra, brand, history of brand, marketing communication, communications recommendationsCílem této bakalářské práce je zhodnotit současný stav značky Tatra Kopřivnice, především z hlediska její marketingové komunikace. Zatímco před rokem 1989 se jednalo o jeden z klíčových podniků v rámci československého průmyslu, po sametové revoluci došlo k sérii jevů, které značku v očích veřejnosti poškodily. V teoretické části je čtenář uveden do základní problematiky v rámci marketingové a komerční komunikace se zaměřením na průmyslové odvětví. Část bude věnována i teorii brand managementu. Poté je detailně zpracována historie tohoto podniku, v níž jsou vyjmenovány všechny důležité události, které nějakým způsobem ovlivnily vývoj kopřivnické automobilky, přičemž událostem po roce 1989 se věnuje vlastní oddíl. Na základě analýzy toho, jak často byla značka v období 1. 1. 2014 až 1. 1. 2015 zmíněna ve vybraných médiích a jaká je její aktivita na sociálních sítích, je vypracováno komunikační doporučení na základě nedostatků, k nimž v rámci stávajícího modelu komunikace dochází. Cílem doporučení je snaha zlepšit image značky, která byla značně poškozena množstvím afér, k nimž v posledních letech došlo.
The aim of this bachelor thesis is to analyse the current condition of the Tatra Kopřivnice brand. Whereas before 1989 it was one of the most important factories of the Czechoslovak industry, after the Velvet revolution its brand image was severely damaged due several events that occurred. The theoretical part of this thesis describes the specifics of marketing and commercial communication in the industry and B2B business, as well as the theory of brand management. Next chapter focuses on the most important events in the history of Tatra factory that somehow defined it in the public eye. The history after 1989 is described separately. After the analysis of the selected media in the period between the 1st of January 2014 and 1st of January 2015, and the analysis of social media communication of Tatra Trucks Company, communications recommendations were made. The goal of these recommendations is to eliminate the damage that was caused by several affairs associated with Tatra that took place in the last years.